Зарядна станція — киянин Євген Берд поділився історією, як створив її власноруч.
Загальна вартість даного пристрою становила приблизно 26 000 гривень, тоді як на ринку моделі з подібними характеристиками можна знайти вже від 60 000 грн.
У зв'язку з наближенням можливої важкої воєнної зими, коли в листопаді знову планується відключення електрики, українці активно шукають альтернативні способи отримання енергії. Каліграф і художник Євген Берд поділився у Facebook своїм досвідом створення зарядної станції для особистого користування, розповівши про процес і матеріали, які він використав.
Влітку, коли відбувалися відключення електрики, Євген усвідомив, що невеликі домашні генератори не здатні задовольнити всі його потреби. Тому він вирішив самостійно створити більш потужну установку.
Акумулятори формуються з унікальних літій-іонних енергетичних комірок, які зазвичай мають циліндричну форму. Це спеціалізовані батарейки, що об'єднуються в єдину систему для підвищення загальної ємності. Виявилося, що через значний попит в Україні ці елементи були розкуплені, а нові поставки доводилося чекати понад два місяці. Тому Євген ухвалив рішення замовити їх безпосередньо з Китаю.
Він чув неприємні відгуки про те, що китайські підприємства часто дурять і під виглядом нових комірок надсилають вживані або у поганому стані. Принаймні, такі чутки ходять про платформу Aliexpress, тому киянин звернувся до Alibaba, де виявилося хороше обслуговування. Особливість цього майданчика у тому, що постачальники самі пишуть покупцю і намагаються перевершити один одного ціною та сервісом.
"Китайці виявили велику ввічливість і надіслали мені фотографії та відео, демонструючи, як вони ретельно тестують мої товари, підтверджуючи, що вони нові. Вони неодноразово запевняли мене у цьому. Багато людей помилково вважають (якщо взагалі знають), що Alibaba є лише гуртовим майданчиком, але це далеко від істини — там також можна замовити навіть "тестові" зразки товарів за вартість доставки. Наприклад, інвертор можна придбати всього за 30 доларів," — поділився думками Євген Берд.
Інвертор доставляли зі складу у Європі два тижні, а енергетичні елементи -- з самого Китаю морем три місяці. Доставку можна було б замовити літаком -- це швидше, але й значно дорожче.
Окрема історія вийшла з інвертором. За день до того набрати чинності закон про скасовування мита на таку продукцію, але саме пакунок Євгена "завернули на доогляд". Річ у тім, що китайці продавали лише модель з модулем Wi-Fi, який по накладній іде окремим товаром. Оскільки у посилці виявилося два товари, і один з них не був пільговим, то мито довелося платити за обидва. До того ж дармовис Wi-Fi вилучили і відправили на обстеження, де він тиждень чекав своєї черги.
"Суть справи полягала не в грошах, а в тих заплутаних труднощах та втраченому часі, яких можна було б уникнути, якби китайці не нав'язали мені Wi-Fi або просто не зазначили його у товарно-транспортній накладній," -- висловив своє незадоволення автор.
Вартість інвертора (24 В, 4.2 КВт, WiFi) склала 260, доставлення і мито -- ще 15, загалом -- близько 11 000 грн (без WiFi було б 9500 грн). В Україні спекулянти перепродають такі моделі від 16 000 грн. Проблема ще й у тому, що справність інвертора неможливо перевірити, просто під'єднавши до розетки.
Євген придбав вісім одиниць EVE з ємністю 105 А*год, які обійшлися йому по 225 доларів за штуку. Додатково він сплатив 69 доларів за доставку, що в сумі склало близько 12 000 гривень. На українському ринку такі батареї коштують приблизно 1800 гривень, хоча ще два місяці тому їхня вартість перевищувала 2000 гривень через високий попит.
Третій ключовий елемент станції – система управління батареєю (BMS) від китайської компанії Jikong, яка коштувала 66 доларів (2725 гривень). Ця плата необхідна для забезпечення рівномірного процесу заряду та розряду акумулятора, що допомагає запобігти його перегріванню і продовжує термін служби пристрою.
У додаток знадобляться:
В інверторі та BMS вже присутні свої вбудовані запобіжники та вимикачі, але для забезпечення більшої безпеки рекомендується додати ще один запобіжник при підключенні станції до електромережі. Також буде необхідно мати вилку або подовжувач для з'єднання пристроїв.
Євген створив армійський ящик з корпусом на гумових ніжках, який самостійно прикрасив розписом. Для забезпечення функціональності йому довелося просвердлити кілька отворів під кнопку живлення та вентилятори охолодження, а також прикріпити ручки для зручного перенесення. Дно ящика додатково утеплене пінопластом і текстолітом. На задній стороні Євген встановив плату, що відображає рівень заряду та розряду, яку він мав у своєму розпорядженні раніше. Зовнішні елементи закриваються спеціальними товстими силіконовими чохлами, які пов’язані з кабелем інвертора.
Киянин вже мав досвід збирання дронів, отримав базові знання електрики та навички паяння, які йому допомогли. За підрахунками киянина, саморобна станція вийшла рази в три дешевшою за аналог від популярного бренда EcoFlow -- близько 26 000 грн.
Для порівняння, найдоступніша готова станція в магазині з аналогічними характеристиками - це Bluetti AC2000, яка коштує 60 000 гривень. Її ємність на 10% менша, а потужність слабша (2.4 КВт порівняно з 3.8 КВт), хоча вона обладнана більшою кількістю роз’ємів.
Зарядний пристрій має високу потужність і здатний зарядити акумулятор всього за годину або півтори. Однак, відповідно до технічних характеристик, рекомендовано використовувати половинний струм, що призведе до часу зарядки приблизно 2-2,5 години. Отже, навіть при обмеженій наявності електроенергії, ви зможете встигнути зарядити акумулятор.
"Вийшло бюджетно, естетично та якісно, я майже не допустив помилок, і загальний досвід був дуже приємним, -- розповів власник станції. -- Я не професійний зварник і не намагаюся отримати звання 'збірка року', але вперше в житті я зібрав щось електричне, і мені це справді приносить задоволення."
Раніше видання Фокус публікувало статтю про те, як виготовити акумулятор власними руками. Павло Єсип, засновник проєкту Pawell Battery, поділився необхідними матеріалами та основними труднощами, які можуть виникнути під час цього процесу.