Як функціонує тіньовий флот РФ: моряки вимушені приховуватися та перекачувати нафту в безкрайому океані.
На танкерах тіньового флоту Росії виникали пожежі, вони ледь не зіштовхнулися з мілиною і фактично розпадалися на частини, пронизані іржею. Проте, проблем з набором моряків не існує, адже туди приймають навіть без спеціалізованої освіти.
Так званий тіньовий флот Росії, що таємно транспортує нафту і нафтопродукти по всьому світу, знову опинився в центрі уваги після того, як два російських танкери зазнали катастрофи в Чорному морі, викликавши серйозну екологічну кризу на узбережжі. Тонни мазуту виявилися на пляжах Анапи, завдавши шкоди природі. Проте подібні судна продовжують курсувати по світових водах. Декілька моряків поділилися інформацією про умови роботи на тіньовому флоті. Про це повідомляє "Верстка".
Літнім сезоном 2023 року танкер, на борту якого працював механік Олександр, здійснював перевезення російської нафти до Індії через Суецький канал. "Ми, моряки, вийшли на палубу, і раптом всі почали метушитися навколо, а ми не могли зрозуміти, що ж відбувається. Помітили, що за нами йде інше судно, і воно починає гальмувати. Ми мали плавно повернути наліво, але рухалися вперед. Я подумав, можливо, це якийсь спеціальний маневр — йти вперед, а потім різко змінити курс. Але, на жаль, в нас вийшла з ладу рулівка".
Танкер уже перевалив за двадцятьлітній рубіж. Олександр разом із колегами неодноразово наголошували керівництву, що судно давно потребує ремонту в доку, а не варто намагатися усунути неполадки власними силами. Врешті-решт, корабель опинився на межі того, щоб сісти на мілину, але через двадцять хвилин рулеве управління знову запрацювало, і капітан зміг вивести судно з небезпечної ситуації.
"Ми могли б повторити історію з 'Евер Гівен', -- усміхнувся механік."
Танкер, на якому працював Олександр, був частиною "тіньового флоту" Росії. Це визначення з'явилося в 2018–2019 роках, коли Сполучені Штати запровадили суворі санкції проти Ірану та Венесуели з метою обмеження їхнього експорту нафти. До такого флоту належать судна, що використовуються для обходу торгових обмежень і санкцій, пов'язаних з нафтовою продукцією.
Після введення обмеження цін на російську нафту в грудні 2022 року, Росія почала активно купувати танкери для формування тіньового флоту. Тоді країни "Великої вісімки", а також Євросоюз і Австралія встановили ліміт у 60 доларів за барель, щоб зменшити доходи Росії від експорту, не вдаючись до різкого зменшення поставок. Компанії тепер не мають можливості легально транспортувати або страхувати російську нафту, якщо вона продається вище зазначеної ціни.
Визначити точну кількість російських тіньових танкерів, залучених у торгівлю нафтою, досить складно. Дослідження компанії Vortexa свідчать, що до грудня 2023 року для транспортування російської нафти використовувалося до 1089 танкерів. У 2024 році в тіньовому флоті Росії діяло приблизно 300-350 танкерів, які активно зайняті у нафтовій торгівлі.
Журналісти виявили на різних спеціалізованих форумах, що за останні два роки значна кількість моряків з Росії та України знаходить роботу на нелегальному флоті через молдавську компанію під назвою Zolos. Багато моряків висловлюють незадоволення своїм роботодавцем: на тіньовому флоті часто виникають міжнаціональні конфлікти, порушуються права працівників, а також нехтують заходами безпеки, що може призвести до серйозних екологічних проблем. Часто на роботу беруть молодих людей або людей похилого віку, які не мають достатньої кваліфікації. "Zolos – це компанія для непрофесійних працівників і пенсіонерів," - з іронією зазначає Іван. "Загалом, це місце, де люди не затримуються надовго." Заробітна плата коливається від 800 до 1800 доларів, при цьому в багатьох працівників відсутня профільна освіта.
Несправності є звичним явищем для тіньового флоту. Власники таких суден часто прагнуть уникнути перевірок і ігнорують питання безпеки.
Матрос Михайло з окупованого Криму потрапив на судно компанії Zolos під Новий рік 2023 року: "Де не тицьни пальцем, [іржа] сипалася як коржі, наче торт листковий. І це треба все відбити, підмести, зачистити, зафарбувати. Це забирає дуже багато сил -- і здоров'я, тому що ти дихаєш цим". За півгодини матрос міг зібрати двадцятикілограмове відро іржі.
Механік Олександр відправився в Дубай для участі в "приймання" танкера компанії Zolos. Він розповідає, що на борту судна виникла проблема із кондиціонером, і морякам довелося проводити ремонт в умовах 40-градусної спеки. Палуба та всі внутрішні приміщення танкера стали нестерпно гарячими, і, щоб знайти хоч якусь прохолоду, команда змушена була спати на палубі, виносячи туди дивани та ковдри.
У машинному відділі виникла необхідність ремонту дизельного двигуна. Температура в приміщенні була такою високою, що Олександр не витримував більше півгодини. Один з механіків вирішив залишитися і працювати довше, але врешті-решт він помер від серцевого нападу. Після завершення ремонту танкер вирушив за вантажем до Росії.
"По-перше, це дуже ризиковано для життя — працювати на нелегальному флоті. По-друге, це може призвести до ув'язнення," — висловлює свої побоювання матрос Михайло. І він не помиляється. Якщо танкер залучений у транспортування нафти з країн, на які накладені міжнародні санкції (наприклад, Іран або Венесуела), то члени екіпажу також можуть бути притягнуті до відповідальності.
У 2024 році Росія суттєво збільшила потужності своїх нафтових танкерів на 70%, як повідомила в жовтні Financial Times, посилаючись на дослідження Київської школи економіки (KSE). Обсяги російської нафти, що транспортується через тіньовий флот, зросли з 2,4 мільйона барелів на добу в червні 2023 року до 4,1 мільйона барелів у червні 2024 року. Це зростання триває незважаючи на введення нових санкцій проти російських компаній, які займаються транспортуванням нафти, а також на самих танкерах, які були зафіксовані в цій діяльності. За оцінками KSE, Росія витратила на формування тіньового флоту близько 10 мільярдів доларів. Однак танкери мають значні технічні недоліки і недостатню страхову покриття.
"Танкер відпрацював два десятки років, і тепер його слід відправити на металобрухт, як це роблять порядні компанії. У моряків є вислів: «відправляють на цвяхи». Відразу, як тільки танкер відправляють на цвяхи, його купує Zolos", -- поділився Михайло.
Основна діяльність на тіньовому танкері полягає в маніпуляціях з геолокацією. На таких суднах відключають транспондери автоматизованої ідентифікаційної системи (AIS), аби приховати реальний маршрут і фактичне місцезнаходження. Іван також брав участь у цій схемі. Судно, на якому він трудився, вирушило з Усть-Луги через Балтійське море в напрямку Великої Британії. Коли танкер наблизився до північного узбережжя країни, Іван активував на своєму робочому ноутбуці спеціальну програму, що підміняла дані AIS судна. Відповідно до нових координат, танкер змінив курс на південь, у бік Іспанії, тоді як насправді його метою був порт Венесуели для завантаження нафти.
Окрім модифікації даних AIS у водах Північної Великої Британії, команді довелося створювати фальшиві сертифікати. Під час подорожі до Венесуели вони також змінювали назву судна у підроблених документах.
Виявлені журналістами танкери Zolos мають зв'язки з компаніями, зареєстрованими на Маршаллових островах. Ця офшорна зона не надає інформації про бенефіціарів компаній, проте, як і понад сто інших, що займаються транспортуванням нафти з санкційних територій, вона має зв'язок із родиною Віктора Баранського, колишнього депутата одеської міської ради.
Баранський реалізовував свої політичні амбіції в Україні через проросійську партію "Опозиційна платформа — За життя", під керівництвом Віктора Медведчука. Він також займався морськими вантажними перевезеннями. У лютому 2023 року президент Володимир Зеленський анулював його громадянство, а через три місяці щонайменше дев'ять офшорних і російських компаній з його бізнес-мережі опинилися під санкціями України.
Де зараз перебуває Баранський -- невідомо. У листопаді 2023 року він був у Стамбулі.
Zolos, платформа для набору моряків на танкери, є важливим компонентом мережі організацій, які мають зв'язок з одеситом Віктором Баранським. Ця компанія зареєстрована в Молдові. Журналісти з Rise Moldova виявили, що Zolos має зв'язки з ще дев'ятьма молдовськими фірмами, які управляли 24 танкерами, що займалися перевезенням російської нафти. Усі ці компанії були створені після 24 лютого 2022 року, мали однакову адресу, схожі фінансові звіти з помилками, а також деякі власники були родичами. Встановити справжніх замовників цих компаній не вдалося, проте всі вони мають зв'язок з Баранським через його матір, Лілію Дарій. Саме її племінниця, 45-річна молдовська громадянка Аліна Самсон, заснувала Zolos Shipping у квітні 2023 року.
Моряки повідомляють, що контрольні перевірки флоту часто здійснюються за гроші. Або ж судна, які належать до тіньового російського флоту, просто уникають заходу в порти.
Низька якість суден і відсутність регулярних перевірок у тіньовому флоті ведуть до підвищення ризику вибухонебезпечності судна. "Я пам'ятаю, був момент на пароплаві, коли нам прийшов лист із розповіддю про те, що вибухнув танкер Pablo. Нам іноді надсилають листи для навчання, тобто правила написані кров'ю, і нам цю "кров" надсилають і кажуть: "Вчіться на їхніх помилках", -- розповів помічник капітана Іван.
Нагадаємо, 26-річний танкер "Пабло" вибухнув у травні 2023 року. Три члени екіпажу зникли безвісти. Екологічної аварії вдалося уникнути, оскільки танкер був порожній: поставку в Китай він здійснив кількома місяцями раніше. Причиною вибуху стало накопичення газу всередині порожнього трюму танкера.
2023 року у водах поруч з Індонезією танкер "Євробалка", на якому працював матрос Павло, перекачував з іншого судна іранську нафту методом Ship to Ship. У цей момент до них підпливла берегова охорона Індонезії і почала стріляти по танкерах. Їм довелося терміново зніматися з якоря. "Євробалка" сховалася між островами, а потім моряки перефарбовували назву судна. Опісля вони дізналися, що другий танкер затримали. Йдеться про танкер MT Arman 114 під прапором Ірану, який запідозрили у "здійсненні незаконної перевантажувальної діяльності" у водах Індонезії, повідомляло Агентство морської безпеки.
До 2022 року на тіньовому флоті найчастіше співпрацювали українці, росіяни та грузини. Проте з початком повномасштабної війни кількість росіян значно зросла.
Механік Олександр ділиться інформацією про спосіб, яким викрадають нафтопродукти з танкера: одне судно наближається до іншого з підключеною трубою, з'єднуються, і за допомогою насоса викачують нафту. Михайло, який проживає в окупованій Керчі, уточнює, що зазвичай для крадіжки використовують невелике судно-бункерувальник, здатне вмістити близько 3000 тонн, але може забрати лише приблизно 20 тонн нафти. У той же час, великі танкери перевозять значно більше – до 120 тисяч тонн нафтопродуктів. "Усі мають свою роль у цій схемі, – зазначає моряк Олександр, – капітан, старший механік, старпом – всі вони домовляються і ділять здобуте. І навіть рядовим теж перепадає частка". Гроші, які отримують "місцеві злочинці, що займаються крадіжкою нафти", екіпажу передають готівкою. Михайло додає, що на борт танкера фактично "піднімають відро з грошима".
Олександр ділиться деталями, що нафта або передається на інше судно для подальшої реалізації, або ж сливається в величезну бочку, яку заздалегідь готує покупець прямо в морі. Він згадує, що під час одного з інцидентів крадіжки в Zolos приблизно два роки тому капітан зміг "викрасти" півтора мільйона доларів, а його старший помічник втік із 800 тисячами доларів. Загалом із судна було викачано близько 70 тисяч тонн нафтопродуктів.
Нагадаємо, на початку грудня Фокус писав про тіньовий флот Росії і про те, як він продовжує працювати навіть перебуваючи під санкціями.