Новини світу фінансів

Ягідний бізнес: як фінансист розширив свої горизонти, зайнявшись вирощуванням полуниці.

У 2023 році компанія "Фінпром Агро" розпочала реалізацію проекту з установки перших теплиць для вирощування полуниці, реагуючи на втрату солодкої херсонської ягоди в Україні. Які можливості відкрилися для власника, і які фактори сприяли успішному заповненню цієї ніші?

Цьогорічний сезон для ягідного бізнесу став справжнім випробуванням. Затяжна весна з пізніми морозами, які вночі опускалися до мінус восьми градусів Цельсія, а згодом - рясні дощі, суттєво ускладнюють ситуацію з врожаєм полуниці. Таку думку висловив керівник небанківської фінансової групи VSK Сергій Велікданов.

Створене в 2023 році ТОВ "Фінпром Агро" спеціалізується на вирощуванні полуниці на площі 6 гектарів теплиць. За обсягом активів компанія займає десяту частину в структурі групи, тоді як решта бізнесу зосереджена у фінансовій сфері. Незважаючи на це, Велікданов активно поглиблює свої знання в аграрній галузі та впевнено маніпулює цифрами свого агробізнесу.

"Бізнес на полуницях - це про позитивні емоції, і він мені справді до вподоби, але у фінансовій сфері емоцій немає", - зазначає він. Які інвестиції він зробив і які результати отримав у своїй ягодицькій справі?

У 2023 році "Фінпром Агро" змонтувала перші два гектари теплиць, на земельній ділянці яка належала власнику цієї ж компанії - Велікданову. Ідея зайнятись ягідним бізнесом у фінансиста виникла через війну. Точніше кажучи, через дефіцит полуниці, який виник внаслідок окупації частини територій південних областей України. Насамперед мова про втрату продукції з Херсонщини.

Замістити смачну херсонську чи одеську ягоду відносно швидко змогли фермери із Закарпаття, але логістика з найвіддаленішої від столиці західної області досить складна. Зібрані зранку полуниці доїдуть до гуртового ринку Києва на наступний день, а до кінцевого споживача - ще через день. Довгу дорогу без втрати привабливого вигляду витримують лише менш соковиті та водночас кислуваті сорти ягід.

"Ми зосередилися на солодких ягодах через оптимізовану логістику. Лише за дві години наша полуниця потрапляє до магазинів чи оптових пунктів", - коментує Велікданов.

Теплиці компанії знаходяться в Макарівському районі Київської області. У перший рік діяльності були імпортовані теплиці з Італії, а також замовлено посадковий матеріал сорту "Джолі". Цей сорт відрізняється середньою стиглістю та приносить солодкі ягоди, на відміну від більш ранніх сортів, які мають кислуватий смак.

"Ми вирішили виростити в теплиці сорт, що в умовах відкритого ґрунту належить до середньостиглих і дозріває в червні. Завдяки створенню оптимальних умов – тепла та сонячного світла – ми змогли отримати врожай на місяць раніше," - розповідає фінансист.

Цього року кущі полуниці у теплицях зацвіли в березні. Тож, якби не морози, у квітні вже збирали б врожай. "Через морози ми втратили багато квітів полуниці. Оцінюємо втрати десь у 15-20% врожаю. І це - мінус тепличного бізнесу. Рослина квітне рано, але від морозів теплиця не захищає. Тож ті, хто вирощує у відкритому ґрунті і посадив пізніше, тут виграли, але їх наздогнала історія з дощами", - каже власник бізнесу.

Завдяки обмеженій пропозиції цього року гуртові ціни залишаються на високому рівні. "Сезон ми розпочали в травні з ціною 280-300 гривень за кілограм, а наразі на Столичному ринку полуницю різного калібру реалізуємо по 150 гривень за кілограм. Для порівняння, минулого року гуртові ціни становили 100 гривень," - повідомляє Велікданов.

У розпал сезону компанія щодня збирає 2,2 тонни ягід. Цього року "Фінпром Агро" вперше запропонувала свою продукцію в преміальних супермаркетах, де реалізує відбірну полуницю за ціною 220-250 грн за кілограм.

"Минулого року ми просто збирали урожай і реалізовували все, що мали. Цього року наші обсяги зросли, і тепер ми можемо відбирати більшу продукцію та продавати її окремо," - підкреслює фінансист.

На установку перших 2 га італійських вживаних теплиць підприємець витратив 10 млн грн, а вже наступного року 4 га теплиць обійшлися у 8 млн грн. Така різниця обумовлена різними моделями конструкцій.

З'ясувалося, що оцинковані італійські теплиці призначені переважно для вирощування огірків та інших витких рослин. Водночас ягодам не потрібні такі високі споруди. Тому в 2024 році підприємець вирішив збудувати власноруч дешевші та більш відповідні за розмірами теплиці.

"Придбали в "Метінвест" шестиметрову трубу, купили за 30 тисяч гривень станок, який згинає труби, і самостійно гнули дуги під тунельні теплиці. Самі закладали ширину грядки під теплиці, та й конструкції ці мобільні. Їх можна зняти і переставити. А італійські теплиці не зсунеш з місця, що незручно для сівозміни", - розповідає він.

Перший рік виявився досить хаотичним. Посадковий матеріал надійшов раніше, ніж вантажівки з теплицями, тож його довелося відразу ж висаджувати. Внаслідок цього самі конструкції були зведені над вже засадженими ділянками. Як результат, деякі рослини почали плодоносити просто в відкритому ґрунті.

"Це дало нам можливість провести аналіз на першому врожаї. Ми математично підрахували, що з одного гектара полуниці, вирощеної в умовах відкритого ґрунту, можна отримати від 3 до 4 тонн, тоді як з гектара того ж сорту, але в тепличних умовах, врожайність може досягати 14 тонн," - зазначає Велікданов.

Уникнути інших помилок у вирощуванні ягід допоміг професійний супровід 75-річного агронома з села Гореничі Миколи Винника, який має понад півсотні років досвіду в сільському господарстві.

"Він приїжджає, оглядає ситуацію, дає поради: терміново потрібно забезпечити водою, адже ягоди починають перезрівати, а також залучити більше працівників для збору. Саме з ним я обговорював початкові етапи, і він порадив встановлювати теплиці, не звертаючи уваги на відкритий ґрунт," - згадує власник бізнесу.

Знайти канали для реалізації полуниці нескладно, якщо є достатня кількість продукції та її висока якість. Перші два роки компанія реалізовувала ягоди на ринку "Столичний". На третій рік існування бізнесу почали співпрацювати з супермаркетами класу люкс.

Від ідеї продавати полуницю в супермаркеті до виходу на полицю минуло чотири дні, каже Велікданов. Саме стільки знадобилося, щоб закупити упаковку, надрукувати етикетку, зробити тестування на вміст нітратів. Все решта - наздоганяли в процесі. Сезон полуниці короткий, тож його не можна проґавити.

Супермаркети та ринок багато чому навчили, зазначає власник компанії "Фінпром Агро". Найбільш важливим є швидкість реагування на виникаючі проблеми. Він показує пластикову упаковку для полуниці. Якщо перевернути цілу коробку, ягоди випадають, оскільки застібка не витримує навантаження.

"Інші бокси вже не доступні для покупки - в сезон вони користуються великим попитом. Тому вирішили замовити скотч з логотипом. Але, звичайно, потрібно було також подумати про те, хто займатиметься їх перевіркою, наклеюванням і сортуванням. Цей момент потрібно було врахувати ще взимку", - каже Велікданов, знизуючи плечима.

Доставити полуницю для супермаркетів та ринків потрібно до певного часу, інакше її не вдасться продати. "Проте вони усвідомлюють, з якою працею вирощується ця ягода і як важливо доставити її в ідеальному стані. Саме тому вартість така висока," - коментує власник компанії "Фінпром Агро".

Компанія простежує шлях ягоди до конкретного збирача завдяки штрих-кодам на коробках. Це дозволяє контролювати якість збірки. Наразі на збірці працюють переважно місцеві мешканці, в сезон - до 50 людей, в несезон обслуговуванням займаються 7-10 постійних робітників.

Проблему набору персоналу вирішують "гривнею": за збір дрібної ягоди платять 20 грн/кг, за різну - 15 грн/кг, за крупну відбірну - 30-35 грн/кг. У вихідні діє надбавка по 5 грн за кожен кілограм. Проте найдорожче компанія платить за збір гнилої ягоди, яка може заразити сусідні - 70 грн/кг.

Для продовження збору врожаю протягом більш тривалого періоду, компанія вивчає варіант введення нового сорту полуниці. Це дозволить поступово розширити сезон вирощування з квітня-травня до вересня, а можливо, й до жовтня. Наразі ведуться випробування різних варіантів, проте підприємство усвідомлює, що для цього необхідно більш структуровано підійти до процесу набору працівників.

"Залучити сезонних працівників – це непросте завдання, яке потребує багато часу для вирішення. Вже зараз до нас звертаються люди, запитуючи, чи потрібна допомога – адже вони приїжджали сюди раніше. Наприклад, учора близько 15-20 осіб прибули до Макарова на збір урожаю з Білої Церкви, і ми покриваємо витрати на їхнє перевезення," – ділиться фінансист.

Для формування основної команди збирачів компанія інвестувала в контейнери, які були перетворені на комфортне житло, обла штоване кондиціонерами, душами та кухнями. У цих умовах проживають від 20 до 25 осіб. "На ту зарплату, яку ми пропонуємо, готові приїжджати працівники з Волині, Рівненщини та інших західних областей України, адже Польща пропонує схожі умови," - зазначає Велікданов.

Читайте також