Новини світу фінансів

З моменту початку повномасштабної війни українці активніше звертаються за споживчими кредитами, - зазначив Сергій Черненко з ПУМБ, повідомляє Delo.ua.

Цього разу ми маємо нагоду поспілкуватися з Сергієм Черненком, головою правління Першого українського міжнародного банку (ПУМБ).

Пане Сергію, пригадайте кілька важливих управлінських рішень, ухвалених вами напередодні російського вторгнення та під час перших місяців повномасштабної війни. Що ви зробили б інакше? Чому саме?

Перший етап конфлікту виявився надзвичайно важким, але ми змогли гідно витримати цей виклик. На жаль, наші труднощі почалися ще у 2014 році, тому банк заздалегідь підготувався до ймовірних загроз. Тоді ПУМБ перевів свою діяльність з Донецька, де знаходилася частина нашого головного офісу та значна частина бізнесу, який ми змушені були перемістити.

Реальність виявилася ще більш складною, ніж ми очікували, але банк швидко відреагував на неї та адаптувався. Ми заздалегідь сформували запас ліквідності, оперативно підготували маршрути евакуації людей, проаналізували залишки готівки у прифронтових відділеннях, зменшили там кількість документів і навіть роздали супутникові телефони.

Протягом цього періоду перед нами стояли три основні цілі. Перша — забезпечити безпеку наших працівників. Друга — надати підтримку нашим клієнтам. Третя — зберегти стабільність бізнесу. І, на нашу думку, ми успішно виконали всі ці завдання.

Як змінився ПУМБ перед початком вторгнення в порівнянні з його першим роками великої війни та тепер, на початку 2025 року? Які втрати ви зазнали з лютого 2022 року – в фінансовому плані чи в активах? Які досягнення ви здобули за цей період? Де вдалося отримати прибуток або реалізувати нові ініціативи? У яких регіонах це сталося? Які ринкові сегменти ви освоїли чи покинули від початку війни?

- ПУМБ, як і весь банківський сектор України, зазнав втрат через війну. Основні втрати пов'язані з втратою активів та клієнтів на тимчасово окупованих територіях, зокрема в Маріуполі, а також з виїздом багатьох клієнтів за кордон.

На самому старті широкомасштабної агресії банк запропонував кредитні канікули всім клієнтам, які цього вимагали, з можливістю не сплачувати відсотки, зміни умов погашення боргу, а також скасував певні комісії.

По проходженню кількох місяців з початку війни ми відновили кредитні ліміти для фізичних осіб. Можу з упевненістю стверджувати, що на сьогоднішній день ми повернулися до тих же стандартів, що діяли перед війною.

Двома ключовими висновками від початку війни стало, по-перше, пришвидшення переходу усіх банківських сервісів та продуктів у диджитал канали та впровадження ШІ, адже це був запит від клієнтів, які переїжджали і також масово диджиталізувались. А також - швидкість ухвалення управлінських та бізнес рішень, адже цього потребувала ситуація, яка мінялась майже щогодини.

Банк також встиг модифікувати свої пропозиції, щоб українці могли отримувати фінансові послуги в Європі.

Отже, підводячи підсумки, можна стверджувати, що після короткочасного зниження у 2022 році, ми тепер знаходимося на етапі стабільного підйому.

Які найбільші уроки ПУМБ отримав за останні три роки?

- Важливий урок - це, звичайно, нова реальність, в якій нам всім необхідно буде жити. Я маю на увазі наших захисників, які повертаються додому. І багато з них потребують підтримки в різних аспектах повернення до цивільного життя. ПУМБ ще з початку минулого року працює у цьому напрямку.

У 2024 році банк представив нову партнерську платформу "Жити назустріч", яка має на меті забезпечити ефективну інтеграцію ветеранів та ветеранок у цивільне життя. Серед наших партнерів – Superhumans, Veteran Hub, InvictusGames, Uklon, "Серце Азовсталі" та ЦУМ Київ. Ця ініціатива є яскравим прикладом співпраці між військовими та цивільними, що сприяє створенню країни з рівними можливостями для всіх.

Які зміни відбулися у клієнтській базі ПУМБ з початку повномасштабної війни?

За останні три роки суттєво зросла частка молодої аудиторії ПУМБ. Це відбулося, зокрема, завдяки фокусу на диджитальних продуктах і сервісах. Сьогодні частка клієнтів, що приходять з Digital каналів, виросла до 75%. Мобільним застосунком ПУМБ активно користуються більше 80% наших фізичних клієнтів.

З початком повномасштабної агресії клієнти ПУМБ виявили значне зростання активності в галузі споживчих кредитів.

Попри складну економічну ситуацію, українці демонструють високий рівень відповідальності щодо своїх кредитних зобов'язань – у 2022-2023 роках платежі виявилися вищими, ніж прогнозувалося. Це сприяло тому, що банк зміг оперативно відновити процес кредитування вже у 2022 році. На сьогодні новий кредитний портфель формується з урахуванням більш якісних стандартів, а рівень прострочених платежів навіть покращився у порівнянні з показниками до лютого 2022 року.

Якщо говорити про корпоративний бізнес, то ми фіксуємо зміщення акценту при кредитуванні на малий та середній бізнес або навіть ФОПів.

Які наступні кроки? Яким чином ви оцінюєте майбутнє ринку, на якому функціонує ПУМБ?

- Незважаючи на війну, український фінансовий сектор не тільки відновлюється, але й демонструє зростання. До того ж приватні банки всі прибутки реінвестують, зміцнюючи власний капітал. Це - фундамент для активного кредитування післявоєнної відбудови.

Загалом банківська система досить залежна від стану економіки в цілому. Можна сказати, що вона є її відображенням. Але зважаючи на те, що і ВВП країни в минулому році показав зростання, і українські банки показали чудові результати, можна стверджувати, що ми маємо достатній запас міцності, а при сприятливих умовах і потенціал до зростання.

Читайте також