Новини світу фінансів

Українці все частіше обирають елітні автомобілі. Чи варто розглядати це як вигідну інвестицію в даний момент?

У першому кварталі 2024 року Ощадбанк надав фінансування на придбання суперкара Aston Martin DB12. Ця модель є однією з версій, якою керував легендарний Джеймс Бонд. Якщо ви вважаєте, що продаж таких унікальних автомобілів є чимось надзвичайно рідкісним, ви помиляєтеся.

Кількість преміальних легкових авто, які купують українці, стабільно висока. За даними Автоконсалтингу у 2024 році таких авто було придбано близько 21% від усіх продажів. Цікаво, що у відносно мирному 2021 році цей відсоток був набагато нижчим -- 13%. Чим це можна пояснити? Що рухає українцями, які під час повномасштабного вторгнення ризикують купляти елітні автомобілі?

Відповіді на ці запитання можуть бути різними. По-перше, дивно, але автомобілі часто сприймаються як інвестиційний актив. Відразу після виїзду з автосалону автомобіль втрачає приблизно 15% своєї вартості. Проте залишок у 85% для багатьох є суттєвим стимулом розглядати автомобіль як спосіб вкладення капіталу. Адже альтернатив для інвестування в наш час не так багато. Купувати валюту? Вона може опинитися на малоприбуткових банківських рахунках або ж зберігатися вдома в "матрацах", що є небезпечним у часи військових конфліктів. В Україні не існує повноцінного фондового ринку, окрім вкладень у державні облігації. Щодо нерухомості, її вартість є нестабільною та супроводжується ризиком знищення під час війни.

По-друге, існує певний відкладений попит на автомобілі. Щороку в Україні фіксується постійне зростання кількості проданих нових автомобілів, хоча до рівня 2021 року ще далеко. У минулому році українці купили понад 70 тисяч нових машин, тоді як у 2021 році цей показник перевищував 103 тисячі. Варто також звернути увагу на сусідню Польщу: у 2021 році поляки придбали в чотири рази більше автомобілів, ніж українці, але до 2024 року це співвідношення зросло до майже восьми разів.

Повномасштабна війна в Україні призвела до нових змін на ринку легкових автомобілів. Після початку конфлікту багато провідних автомобільних брендів вирішили залишити російський ринок. На сьогоднішній день китайські виробники займають 68% цього сегменту. Що ж сталося з надлишками продукції світових автогігантів, які покинули країну-агресора? Величезна кількість автомобілів опинилася в Україні, що розширило асортимент на ринку і певним чином вплинуло на цінову політику. Завдяки цій ситуації багато українців скористались вигідними умовами та придбали автомобілі преміум-класу.

Важливим позитивним аспектом є активна співпраця банків із автодилерами та імпортерами. Продавці нових легкових авто компенсують частину вартості банківського кредиту і придбати автомобіль можна справді на дуже вигідних умовах.

Ідея придбати автомобіль за рахунок кредитних коштів стає ще привабливішою, якщо врахувати, що угода оформлюється в гривнях, яка поступово втрачає свою вартість. Проте, якщо звернути увагу на статистику автокредитування за минулий квартал, ситуація для фінансових установ виглядає не надто оптимістично. З 14,3 тисячі нових легкових автомобілів, які купили українці, лише 2 613 (приблизно 18%) були придбані за допомогою кредитів банків.

У розвинутих країнах світу автомобілі часто продаються через лізингові програми. Це дозволяє знизити щомісячні витрати і частіше оновлювати транспортні засоби. В Україні, як і в інших країнах Східної Європи, ця практика не отримала широкого визнання. Причина цьому проста: українці намагаються купувати нерухомість за першої-ліпшої можливості, замість того щоб орендувати. Важливим є відчуття власності, адже автомобіль, що придбаний в лізинг, залишається під контролем лізингової компанії до моменту повного розрахунку.

Маю ще один аргумент на користь того, що зараз вигідний час купляти авто. Тарифні війни, ініційовані Дональдом Трампом, роблять якісь прогнози зростання чи падіння ринків досить складними. Не думаю, що найкрутіший штучний інтелект зараз здатний визначити, що далі буде відбуватись із цінами на авто в Україні та світі.

Розглянемо рейтинг нових автомобілів, які українці найактивніше придбавали в першому кварталі 2025 року. Як завжди, на вершині списку знову TOYOTA, що походить з Японії. Наступними йдуть французький RENAULT і чеська SKODA. За ними слідують відомі німецькі марки BMW та VOLKSWAGEN. Важливо зазначити, що країна походження бренду не завжди означає, що автомобілі дійсно виробляються саме там. Автомобільна індустрія характеризується багатогранною мережею постачальників, які можуть бути розташовані в різних куточках світу. Наприклад, на початку повномасштабного вторгнення в Україні діяло 22 міжнародні та регіональні виробники автозапчастин, що забезпечували роботою майже 60 тисяч співробітників. Основна їх спеціалізація – виготовлення дрібних елементів, які вимагають значного обсягу ручної праці. Чи можливо спрогнозувати, яким чином тарифна війна вплине на цей глобальний ланцюг постачань?

Ситуація в тарифній війні США з рештою світу призводить до повної невизначеності зі світовими цінами на продукцію автопрому. На початку квітня Трамп оголосив про запровадження 25% тарифу на імпортні автомобілі, мотивуючи це бажанням стимулювати внутрішнє виробництво. Зараз він натякає на те, що, можливо, тарифи буде скасовано, але йдеться про тимчасові заходи. І чим би не завершились тарифні баталії, напевно можна сказати, що все це провокує невизначеність.

Наразі ще важко оцінити кінцевий вплив світової тарифної війни на ситуацію з цінами в Україні, оскільки чітких кінцевих рішень зі боку основних світових гравців ще немає, а ті, що є, постійно змінюються. Анонсоване США введення додаткового мита на імпортні автомобілі потенційно спричинить частковий перерозподіл світових потоків авто, зважаючи на те, що ринок США є одним із найбільших. Відповідно, автовиробники можуть переорієнтувати поставки на інші ринки, зокрема Україну, і це підвищить доступність певних брендів та моделей на нашому локальному ринку (як це сталось після виходу світових лідерів галузі з росії). В той самий час при зниженні попиту в США, а відповідно і прибутків, автовиробники можуть спробувати їх компенсувати за рахунок інших ринків, і це зумовить зростання цін на нові автомобілі для кінцевого споживача. Крім цього, на формування ціни можуть вплинути зміни в глобальній торгівлі, валютні курси, що може призвести до підвищення собівартості виробництва і, звичайно ж, буде закладено в нову ціну для клієнта.

Отже, підсумовуючи, моя рекомендація – придбайте автомобіль, якщо у вас є така можливість. Навіть якщо це не розкішний автомобіль, а, наприклад, Renault Duster (найбільш затребуване нове авто, яке українці купували в першому кварталі цього року), це транспортний засіб, який під час війни може стати критично важливим для виживання.

Читайте також