Новини світу фінансів

Яка справжня ситуація на ринку автомобільного страхування та які перспективи нас чекають? -- Delo.ua

У 2024 році ринок страхування автоцивільної відповідальності зріс на 26%, перевищивши 11 мільярдів гривень. Також спостерігається зростання кількості укладених угод. Проте, на жаль, не можна стверджувати, що цей сегмент суттєво розвивається.

Розглянемо щомісячні дані щодо кількості укладених страхових угод за останні роки.

Зростання кількості договорів є частково "технічним" - в грудні 2024 року більше 420 тисяч автовласників додатково уклали договори "наперед" перед набранням чинності нового закону "Про ОСЦПВ", тому що всі розуміли, що його норми призведуть до дуже суттєвого зростання цін, і хотіли укласти договори за "старими", ще низькими цінами. Це дало зростання кількості договорів у грудні 2024 року на 64% - більше 1 млн договорів за місяць. Ця тимчасова ситуація призвела до падіння кількості укладання договорів у 1 кварталі 2025 року на 9%.

Коли мова йде про обсяг страхових премій, важливо враховувати інфляцію, яка, за офіційними даними Державної служби статистики України, у 2024 році досягла 12%. Вважаю, що реальний рівень інфляції може бути ще вищим. Якщо провести корекцію показника страхових премій з урахуванням офіційної інфляції, то зростання виплат виглядає вже не таким вражаючим – воно становить лише 12,5%.

Основною причиною є те, що Україна залишається досить бідною країною, з обмеженою кількістю страхових об'єктів і недостатньою платоспроможністю населення. Як і в інших країнах Європи з подібним економічним становищем, значна частина страхових премій формується за рахунок обов'язкових видів страхування, зокрема, ОСЦПВ та Зелених карток.

Це особливо видно через незначний розвиток ринку страхування життя в Україні, де лише 11% премій складають загальний обсяг. Причинами цього є дискримінаційна податкова політика щодо корпоративного страхування життя, а також брак фондових інструментів для довгострокового інвестування, окрім державних облігацій і банківських депозитів.

За рахунок перелічених вище факторів моторне страхування природним чином виходить на перше місце у структурі укладених договорів та премій.

Якщо проаналізувати складові моторного страхування, то можна виявити таке:

· Лише 6,5% від усіх автомобілів, застрахованих по ОСЦПВ, мають поліс каско. Серед них всього 25% угод укладено фізичними особами, тоді як решта складає страхування автомобільних парків, що належать компаніям.

Раніше обмежені ліміти за ОСЦПВ спонукали людей купувати недорогі програми КАСКО з обмеженим набором можливостей. Проте після ухвалення нового закону "Про ОСЦПВ" ситуація почне поступово змінюватися.

В Україні, на фоні інших країн, навіть у Східній Європі, спостерігається критично низький рівень продажу нових автомобілів. Це негативно позначається не лише на готовності автовласників оформити каско, а й на рівнях страхових премій за цим видом покриття. Наприклад, згідно з даними AUTO-Consulting, у 2024 році в Україні реалізували всього 71,3 тисячі нових автомобілів, тоді як у Польщі, яка до війни була порівнянна з Україною за чисельністю населення, було продано майже 550 тисяч автомобілів.

· Динаміка Зеленої картки за останні роки була суттєво обумовлена кількістю українських біженців, що змушені були переїхати за кордон.

У минулому році спостерігалося зростання обсягів виплачених страхових компенсацій та кількості врегульованих страхових випадків. У 2024 році 38,5% дорожньо-транспортних пригод в Україні були вирішені за допомогою європротоколу, що на 6,5% перевищує показники попереднього року.

Збільшення страхових сум і лімітів виплат за європротоколом стало причиною того, що цей ліміт значно перевищує середній розмір збитку. Приблизно 90% усіх випадків страхування з ОСЦПВ потрапляють під його дію, що, в свою чергу, сприяло зростанню довіри водіїв і більш активному використанню європротоколу. На сьогоднішній день за допомогою європротоколу вирішується 43,9% страхових інцидентів.

Закон "Про обов'язкове страхування цивільної відповідальності власників наземних транспортних засобів", який був ухвалений минулого року, справив значніші зміни на українському ринку ОСЦПВ у 2025 році в порівнянні з 2024 роком. Це стосується не лише "технічного" зростання кількості укладених договорів у грудні 2024, про яке я вже згадував.

Нагадаю про основні норми цього закону:

· Відмова від "зносу" та виплата повної вартості відновлювального ремонту, подібно до практик, що вже тривалий час застосовуються в країнах Європейського Союзу, а також скасування франшизи.

· В Україні страховик зобов'язаний провести виплату протягом 60 днів, у той час як правила Моторної Директиви ЄС передбачають термін у 3 місяці.

· Обмежено допустимий розмір виплат за європротоколом.

· Введено обов'язкове пряме регулювання, якого немає у більшості країн Європейського Союзу.

· Почали укладати договори страхування певні "пільгові категорії" громадян, які раніше не повинні були покупати поліс ОСЦПВ - за них виплачувало МТСБУ за рахунок внесків від страхових компаній.

У підсумку шести місяців цього року можна виділити кілька ключових тенденцій: значне підвищення середнього розміру виплат та більш ніж двократне зростання вартості полісів. На нашу думку, це призвело до зниження кількості переукладених договорів приблизно на 10% через "ціновий шок", внаслідок чого страховики не отримали більше 1 мільярда гривень у вигляді страхових платежів.

Підвищення страхових сум з обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності (ОСЦПВ) в Україні, як вимагає Директива 2009/103/ЄС, наразі є недоцільним через економічні та соціальні особливості країни. Досвід країн Східної Європи, таких як Чехія, Польща чи Румунія, показує, що швидке збільшення лімітів відповідальності спричиняє значне зростання вартості страхових полісів, що може ускладнити доступ до страхування для багатьох українців, особливо в умовах воєнного стану та економічної нестабільності.

Запропонований Національним банком України план різкого збільшення страхових сум до 2030 року (до 330 млн грн за шкоду життю та здоров'ю, а також 67 млн грн за збитки майну) може призвести до зростання вартості страхових полісів на 30-40% вже з 2027 року, а в подальшій перспективі — до 2-2,5 разів. Це, в свою чергу, може зменшити охоплення страхування на 15-40%, особливо серед соціально незахищених верств населення та власників старих автомобілів, що призведе до збільшення кількості незастрахованих транспортних засобів. У Румунії та Болгарії подібні зміни призвели до того, що 30% автомобілів залишилися без страхування, що, в свою чергу, обтяжило страхові фонди та збільшило витрати для всіх автовласників, які укладали договори.

В Україні середній обсяг майнових втрат є нижчим, ніж у країнах Європейського Союзу, що пояснюється доступнішими ремонтними послугами та старішим автопарком (середній вік автомобілів в Україні становить 22 роки, тоді як у ЄС – лише 12 років). Лише 5% страхових виплат пов'язані з шкодою, завданою життю та здоров'ю, тоді як у країнах ЄС цей показник коливається від 30% до 55%. Значне підвищення страхових лімітів змусить страхові компанії звертатися до дорогих послуг перестрахування за межами країни, що обійдеться в 50-75 мільйонів євро на рік. Ці витрати будуть перекладені на споживачів, що призведе до загального зростання вартості полісів на 100-150 мільйонів євро, а також вплинуть на державний бюджет через компенсації страхових платежів для пільгових категорій населення.

Слід також зазначити, що Україна вже більше 30 років є частиною системи "Зелена картка" і стабільно виконує свої зобов'язання щодо компенсації збитків, які можуть бути заподіяні автомобілями з українською реєстрацією під час дорожньо-транспортних пригод на території Європи. Тому з огляду на захист фінансових інтересів європейських водіїв, нинішня ситуація зі страховими виплатами в Україні не має суттєвого значення для них.

Беручи до уваги всі наведені факти, наша Асоціація настійно закликає до перенесення термінів значного підвищення страхових сум ОСЦПВ до моменту завершення воєнного стану та стабілізації економічних і соціальних показників. Україна має право, подібно до інших країн Східної Європи, скористатися повним трирічним перехідним періодом і поступово адаптувати графік, враховуючи реальні можливості ринку після вступу України до ЄС або через кілька років після закінчення війни.

В умовах воєнного стану та економічних труднощів, зокрема інфляції та знецінення гривні, швидке підвищення лімітів може стати небезпечним кроком. Головним завданням є забезпечення доступності страхових послуг для населення та підтримка стабільності страхового ринку, що вимагає продуманого підходу до приведення у відповідність з європейськими стандартами.

У першій половині 2025 року страхові надходження з ненав'язливого страхування збільшилися на 41% у порівнянні з тим же періодом минулого року. Це зростання стало наслідком подорожчання страхування цивільної відповідальності власників автомобілів, що відбулося внаслідок підвищення цін на поліси після переходу до вільного ціноутворення.

Проте, якщо виключити вплив інфляції та значного підвищення вартості обов'язкового страхування цивільної відповідальності через новий закон, стане очевидно, що ринок не демонструє жодних ознак зростання — платежі збільшилися лише на 1%, що по суті є в межах статистичної похибки. Крім того, впродовж останніх кількох років перед ухваленням нового закону ціни на ОСЦПВ фактично вже стали вільними, оскільки наявна в той час державна система коефіцієнтів майже не обмежувала страховиків у формуванні цін.

На етапі підготовки законодавчих змін наша Асоціація зібрала дані з десятків підприємств і, спираючись на актуарні розрахунки та враховуючи всі фактори, які були включені до проєкту закону, спрогнозувала, що ціни на ОСЦПВ зростуть у 2-2,2 рази після вступу нового закону в силу. Реальні показники цього року повністю підтвердили точність нашого прогнозу.

На мою думку, зростання цін цілком виправдане, враховуючи ті вигоди та переваги, які автовласники отримали завдяки новому законодавству.

Зростання комісійних винагород страхових посередників, які обчислюються у відсотках від суми премії, також вплинуло на ціни. Незважаючи на це, новий закон не змінив обсягу діяльності посередників, що вказує на можливість корекції цін у майбутньому.

Зростання премій співвідноситься зі збільшенням виплат, при цьому випадки демпінгу практично не спостерігаються. Таким чином, можна стверджувати, що страховики ОСЦПВ відчувають себе впевнено і здатні виконувати свої зобов'язання перед потерпілими.

На щастя, наші компанії не наслідували негативний досвід деяких фірм з Балтії, Румунії та інших країн, які, змінюючи умови виплат і страхових сум, намагалися залучити більше клієнтів шляхом демпінгу, що в результаті призвело до їх банкрутства. Страхові компанії, незважаючи на деякі популістські обіцянки до введення нового закону про те, що підвищення цін не перевищить 30-50%, одностайно підвищили тарифи вдвічі і більше. Це свідчить про те, що вони мають достатні фінансові ресурси для формування резервів, які покриють витрати на ремонти відповідно до нових умов відшкодування збитків. Таким чином, фінансова стабільність компаній залишається під контролем.

Кількість полісів "Зелена карта" у 1 півріччі 2025 року зменшилася на 8,7%. Водночас сума страхових премій майже не змінилася, знизившись на 1,7%.

При дослідженні Зеленої картки слід враховувати, що страхові внески пов'язані з курсом євро, який у період з 01.07.2024 до 30.06.2025 зріс з 43,2658 до 48,7823 (на 12,8%). Це призвело до зниження платежів у порівняльних показниках вже на 14,5% (при коригуванні на інфляцію отримуємо аналогічний результат - 14%).

Причини зниження кількості угод української "Зеленої картки":

Частина українських авто, що перебувають за кордоном, переходять на місцеву реєстрацію, і відповідно переходять на придбання національних полісів ОСЦПВ.

Ціни на Зелену картку в Україні практично не варіюються в залежності від країни, що призводить до ситуацій, коли власники автомобілів на українських номерах змушені витрачати більше на цю картку, ніж якби купували місцеву страховку ОСЦПВ. Різниця у вартості може досягати 30% (згідно з інформацією онлайн-агрегатора Hotline Finance, річна ціна поліса "Зелена картка" коливається від 200 до 300 євро).

Зростання гривневої ціни полісів Зеленої картки, що і вплинуло на показник загальної суми премій.

Важливою перевагою стало введення електронної Зеленої картки. Хоча раніше поліс можна було оформити безпосередньо перед перетином кордону, тепер електронний договір повинен активуватися не менш ніж за 24 години до виїзду.

За моєю думкою, ми спостерігатимемо наступні тенденції:

Тенденція до скорочення числа угод "Зеленої картки" буде тривати.

Протягом наступного року ринок каскового страхування залишиться стабільним, без значних коливань. Однак у майбутньому, з підвищенням страхових сум за обов'язкове страхування цивільної відповідальності, спостерігатиметься зменшення кількості "доступних" каскових полісів, таких як міні-каско та "каско без вини в ДТП".

· Вартість страхових премій по каско може збільшуватися завдяки розширенню можливостей, передбачених у таких контрактах, наприклад, шляхом введення додаткового покриття для випадків воєнних ризиків.

Кількість укладених договорів ОСЦПВ "збалансується", зокрема завдяки новим положенням законодавства, які вимагають від автовласників пільгових категорій укладати договори ОСЦПВ на спеціальних умовах. Раніше ці особи були звільнені від обов'язку оформлювати такі угоди.

Читайте також