Новини світу фінансів

Зростання акцизних зборів та відсутність дефіциту: які перспективи чекають ринок нафтопродуктів -- Delo.ua

Найбільша частка у структурі паливного балансу традиційно припадає на дизельне пальне. За словами експертів, головною рушійною силою вітчизняного ринку став сегмент вантажного транспорту. Він забезпечив 5% приросту середньомісячного споживання ДП упродовж січня-жовтня 2024 року.

Головним каналом реалізації автомобільного пального залишаються автозаправні комплекси. За 10 місяців 2024 року обсяг реалізації пального вроздріб, за оцінками А-95, сягнув майже 6,68 млрд л, що на 23% менше довоєнного показника. З дизельного пального відставання менше -- 17%. Корпоративний сегмент споживачів виявився більш стійким до викликів війни.

Компанія Amic Energy також висловилася щодо успішної адаптації паливної логістики та ритейлу до умов війни. За словами їхніх представників, ринок нафтопродуктів став одним із перших, що зміг пристосуватися до умов повномасштабного конфлікту, оскільки країні довелося швидко переосмислити свою логістичну інфраструктуру. У 2022 році, завдяки злагодженим діям уряду та нафтотрейдерів, обсяги автоперевезень пального зросли в 15 разів у травні порівняно з березнем, а залізничні та річкові перевезення — в 5 разів. Насичення ринку триває і в 2024 році.

На сьогоднішній день провідними компаніями за обсягами продажу пального в Україні є мережі ОККО та WOG. За результатами першого півріччя 2024 року до числа найбільших підприємств, основним напрямком діяльності яких є роздрібна торгівля пальним, увійшли "ОККО-Драйв", "Вест Петрол Маркет", "Сокар Петролеум", "Конверс Лінкс" та інші.

Загальний обсяг доходів 25 найуспішніших роздрібних компаній, визначених YC.Market, за перші шість місяців цього року склав 48,9 млрд грн. Це на 8,3 млрд грн більше, ніж торік за аналогічний період для цих підприємств. У 2024 році виручка продовжує зростати у 21 компанії з топ-25. Найзначніший приріст за півроку продемонстрували "Петрол Контракт", ВНП та "Євро Смарт Пауер". Згідно з даними YouControl, кожна з цих компаній показала збільшення доходу на декілька мільярдів гривень.

Роздрібна торгівля пальним, попри війну, залишається прибутковим бізнесом. У першому півріччі 2024 року 18 роздрібних підприємств із топ-25 за виручкою стали прибутковими. У восьми з них прибуток за січень-червень, згідно з даними YouControl, навіть збільшився. А зростання прибутків та сум сплачених податків є ще одним свідченням стабільності та стійкості компаній і загалом ринку пального.

Проте, деякі компанії все ще звітують про незначні прибутки. Лише кілька з топ-25 роздрібних постачальників пального можуть похвалитися сотнями мільйонів гривень прибутку за останні шість місяців. Як зазначає директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн, не всі мережі автозаправок добросовісно виконують свої податкові зобов’язання. Він підкреслює, що відповідальні учасники ринку сплачують 34 грн податків з кожного літра пального, тоді як багато інших компаній намагаються зменшити податковий тягар, сплачуючи менше 1 грн за літр. Куюн закликає до встановлення більш етичних взаємин між бізнесом, суспільством і державою.

Зараз основна мета бізнесу полягає в підтримці української армії, зокрема через внески до державного бюджету. Спершу компанії повинні виконати свої податкові зобов'язання, а вже потім інвестувати в розвиток своїх мереж. Адже якщо Україна не витримає в умовах війни, жодні красиві автозаправні комплекси не залишаться у бізнесу. Мені важко зрозуміти, як можна уникати сплати податків до оборонного бюджету і при цьому будувати заправки на заході України. Всі повинні орієнтуватися на ті мережі, які відповідально виконують свої податкові обов'язки і розвивають свою інфраструктуру, — підкреслює Сергій Куюн.

Загалом спостерігається позитивна динаміка. У першій половині 2024 року топ-5 мереж АЗК сплатили в кілька разів більше податків та зборів на літр реалізованого пального порівняно з 2023 роком. Можна сподіватися, що зростання паливного ринку продовжиться, а також і надходження податків, які сприятимуть фінансуванню сил безпеки та оборони.

Головним чинником невизначеності на ринку залишається війна в Україні. Подальший розвиток ринку буде залежати від багатьох умов: активності бойових дій, відсутності торговельної блокади на західних кордонах країни і на морі, обсягів руйнації портової інфраструктури, світових цін на енергоносії, демографічної ситуації, залученості громадян до війська, врожайності агропродукції, рівня інфляції, курсу гривні до іноземних валют тощо.

Оптимістично налаштовані експерти також щодо потенційного негативного впливу цінового фактору на подальший розвиток вітчизняного ринку. Вже третій рік український ринок демонструє низьку еластичність щодо цін на пальне. Адже від початку широкомасштабного вторгнення ціни на нафтопродукти в Україні зросли приблизно удвічі. Проте обсяг ринку зменшився лише на 20-30%.

Одночасно, з огляду на тимчасову втрату споживчого попиту на сході та півдні держави, а також еміграцію мільйонів українців за межі країни і залучення громадян до оборонних сил, можна сказати, що попит на територіях, які перебувають під контролем України, фактично не знизився. Він залишився на рівні, що передує війні, відзначає Сергій Куюн. На думку експертів, наразі немає нових чинників, які могли б змінити цю паливну ситуацію.

Успішно Україна також витримала випробування підвищенням акцизів на пальне з вересня поточного року. Ціни на нафтопродукти у країні залишились фактично незмінними. Щоправда, посприяло цьому падіння цін на нафту на світовому ринку. Проте є надія, що й надалі український ринок буде помірно реагувати на подальше підвищення акцизів на пальне у країні.

Великі мережі не бачать серйозних негативних наслідків для ринку внаслідок намірів уряду підвищити податки. Зазначимо, що Верховна Рада ухвалила законопроект 11416-д, який вносить зміни до Податкового кодексу, включаючи нову норму про авансову сплату податку на прибуток для автозаправних станцій. Хоча президент ще не підписав цей закон, АЗС мають бути готовими до того, що їм доведеться сплачувати податки в державну казну, незалежно від обсягів продажу пального.

Учасники ринку підкреслюють, що підвищення акцизів слід сприймати як внесок у підсилення обороноздатності країни, бо це додаткові надходження до бюджету, з якого фінансуються Збройні сили. Також експерти визнають, що з ухваленням нового закону у несумлінних компаній стане менше можливостей занижувати сплату податків. Особливо це стосується регіональних мереж. За деякими оцінками, кількість АЗК в Україні може суттєво скоротитися: з наявних 6900 комплексів може закритися до 2000. При цьому вплив нового закону на великих системних гравців прогнозується незначний.

Не слід забувати, що сучасні автозаправні комплекси (АЗК) вже давно перетворились на багатофункціональні сервіси, а настрій споживачів вказує на потенціал для подальшого розвитку цих мереж. Споживачі позитивно реагують на різноманітні акції та інструменти, спрямовані на підвищення обсягу продажів ритейлерів. Люди виявляють лояльність до брендів АЗК, активно користуються їхніми послугами, беруть участь у промоційних заходах і підтримують відповідальну соціальну позицію бізнесу. Це проявляється в зростанні витрат на супутні товари та фастфуд. Споживачам важлива активна громадянська позиція компаній, зокрема їхня підтримка Збройних сил України.

ОККО займає провідні позиції на українському ринку паливного ритейлу. За даними на кінець 2023 року, частка компанії у сегменті роздрібних продажів пального становила близько 19,5%. У першій половині 2024 року чистий дохід ОККО склав 41,216 млрд грн, а чистий прибуток досяг 1,037 млрд грн. Водночас, загальна сума податкових відрахувань компанії за зазначений період склала 9,741 млрд грн. Протягом повномасштабної війни ОККО виділила 2,2 млрд грн на підтримку Збройних Сил України та проекти з відновлення країни. Під брендом ОККО функціонують 410 автозаправних станцій по всій території України, включаючи прифронтові регіони. Обсяги імпорту пального у 2023 році перевищили 1 мільйон тонн.

SOCAR — це бренд, що походить від найбільшої вертикально-інтегрованої нафтогазової корпорації Азербайджану, відомої як Державна нафтова компанія Азербайджанської Республіки. SOCAR Energy Ukraine активно розширює мережу преміум автозаправних станцій під однойменною маркою. Компанія володіє чотирма сучасними нафтобазами та має у своєму автопарку 21 бензовоз з об'ємом від 11 до 36 тисяч літрів. Потужності SOCAR охоплюють дев'ять областей та 27 населених пунктів України. У 2024 році компанія інвестувала близько 200 млн грн у благодійні програми та проекти. У першій половині 2024 року сума сплачених податків склала 486,97 млн грн.

Одна з провідних мереж автозаправних станцій в Україні, WOG, має в своєму розпорядженні 13 нафтобаз та понад 400 АЗС по всій країні. Станції WOG функціонують на всій території, яка контролюється Україною. У компанії також є WOG CAFE та WOG MARKET, які можна знайти практично на кожній автозаправці. Протягом повномасштабної війни мережа WOG внесла до бюджетів різних рівнів понад 23,7 млрд грн.

Amic Energy -- австрійська компанія, що керує мережею з 470 мобільних та стаціонарних заправок та 20 зарядних станцій для електромобілів в Австрії, Латвії, Литві, Польщі та Україні. Штаб-квартира компанії розташована у Відні. За перше півріччя 2024 року компанія сплатила 1,19 млрд грн у вигляді податків при імпорті нафтопродуктів, а ще 174 млн грн становили податкові зобов'язання від операційної діяльності. У порівнянні з аналогічним періодом 2023-го загальна сума сплачених податків зросла майже втричі.

Читайте також