Новини світу фінансів

Сучасна тютюнова галузь: з європейськими податковими нормами та практиками.

Посилення обороноздатності країни є надзвичайно важливим завданням для України в сучасних умовах. Для досягнення цієї мети необхідно, насамперед, забезпечити збільшення надходжень до державного бюджету. З 1 грудня набрав чинності закон, який підвищує військовий збір з 1,5% до 5%. Тепер настала пора, коли тютюнова індустрія повинна внести свій внесок у підтримку держави.

Нагадаємо, що індустрія тютюну забезпечує близько половини всіх акцизних зборів, які надходять до національного бюджету. Тому не випадково, що вона опиняється в центрі уваги.

До 2028 року законопроект № 11090, який вже набрав чинності, забезпечить Україні можливість досягти мінімального акцизного податкового зобов'язання (МАПЗ) в Європейському Союзі на рівні 90 євро за тисячу сигарет. Не секрет, що уряд планував реалізувати ці наміри вже у 2025 році, відповідно до Директиви ЄС про мінімальний акцизний податок. Для цього з 2018 року акциз систематично підвищувався на 20% щороку. Однак значна девальвація гривні стосовно євро (яка під час війни перевищила 40%) унеможливила реалізацію цих планів, і в кращому випадку у 2025 році акциз на сигарети досягне лише 65-70 євро.

У зв'язку з цим уряд представив оновлений графік, що охоплює період до 2028 року. Щоб уникнути негативного впливу девальвації національної валюти на гарантії, акцизний податок було встановлено в євро (зрозуміло, у відповідному еквіваленті). Це рішення відповідає положенням Національної стратегії доходів та рекомендаціям Міжнародного валютного фонду в рамках програми розширеного фінансування (The Extended Fund Facility, EFF).

І справа не лише в тому, що країна нарешті досягне мінімальних європейських стандартів оподаткування тютюнових виробів. Цей закон дозволить ефективніше поповнювати державний бюджет України, яка перебуває в стані війни і гостро потребує фінансування. Адже очевидно, що допомога з-за кордону не може тривати вічно, і далеко не для всіх потреб її можна використовувати.

Звичайно, додаткові фінансові ресурси на першому місті, але український закон передбачає також втілення європейських практик в оподаткування тютюнових виробів у відповідності з Угодою про Асоціацію між Україною та ЄС і початком переговорів про вступ.

Легальний ринок ТВЕН -- досить надійне джерело податкових надходжень

Час, коли ціни на звичайні (без фільтра) та преміум сигарети відрізнялися кардинально, вже минув. Наразі більшість країн Європейського Союзу впровадила диференційовану систему оподаткування для сигарет та тютюнових виробів, які працюють на електричному нагріванні (ТВЕН). У середньому по ЄС акциз на ТВЕН є в 3,5 рази нижчим порівняно з акцизом на традиційні сигарети. Такий підхід не лише сприяє досягненню цілей у сфері охорони здоров'я, але й забезпечує стабільні надходження до бюджету завдяки зменшенню тіньового обігу та виробництва тютюнових виробів, які практично не підпадають під підроблення. Крім того, це справедливий метод оподаткування, який заохочує розвиток менш шкідливих тютюнових продуктів і забезпечує належний контроль за податками.

Легальний ринок ТВЕН -- досить надійне джерело податкових надходжень. Він є практично повністю легальним, тому бюджет гарантовано отримає стабільні надходження. В той час як на ринку сигарет існує сектор нелегального споживання, що знижує ефективність оподаткування. Крім того, з ростом податків, потрібні додаткові зусилля для приборкання тіньової частини ринку, що робить відчайдушні спроби, аби й собі отримати зиск від додаткового оподаткування легального товару.

Згідно з нормами, зазначеними у документі 11090, з 1 січня 2025 року мінімальна акцизна ставка на сигарети підвищиться до 78 євро за тисячу штук, що становить приблизно 3543% зростання. Водночас акциз на ТВЕН зросте лише до 70,4 євро, що є близько 229% зростання. Таким чином, протягом трьох років мінімальний акциз на сигарети досягне 90 євро за тисячу, тоді як ставка акцизного податку на ТВЕН підвищиться лише до 72 євро.

У 2028 році різниця між акцизною ставкою на ТВЕН (72 євро за 1000) та акцизом на сигарети (90 євро) становитиме лише 20%, що є досить помірним показником у порівнянні з нинішніми європейськими ставками. Слід зазначити, що сьогоднішні цифри виглядають вражаюче: Австрія – 7129%, Чехія – 7822%, Словенія – 725%, Польща – 74%, Бельгія – 19%, Болгарія – 645%. Проте, за прогнозами, в 2028 році в країнах ЄС середня різниця між акцизами на ТВЕН і сигаретами досягне 63,76%. Але, як кажуть, все починається з малого.

Сьогодні в Україні спостерігається 100% різниця між акцизом на сигарети та ставкою на ТВЕН, яка становить приблизно 59 євро. Цікаво, що деякі особи бажали зберегти цю ситуацію, незважаючи на численні переваги, які приносить диференціація для державного бюджету, як це демонструють країни ЄС. Проте, таких прихильників в парламенті виявилося небагато. Додатково, запровадження диференціації стимулює курців переходити на альтернативні продукти, які є менш шкідливими для здоров’я.

Крім того, диференціація стимулює переключення курців на вживання альтернативних продуктів, які несуть менше ризиків для здоровʼя.

Під час голосування у Верховній Раді вдалося уникнути ще однієї загрози — ініціативи щодо підвищення адвалорної частини акцизу на сигарети з 12% до 25% та запровадження її для ТВЕН. Ця пропозиція могла б призвести до зростання нелегального ринку, зменшення прогнозованості бюджетних надходжень, а також негативно вплинути на весь легальний ринок тютюнових виробів.

Тож на думку Інституту Growford, "По-перше, він гарантовано забезпечує додаткові податкові надходження до бюджету, що вкрай важливо для посилення обороноздатності держави. Прямий фіскальний ефект оцінюється на рівні понад 25 млрд грн порівняно з чинним графіком щорічного підвищення акцизу на сигарети, ТВЕН та інші тютюнові вироби на 20%. По-друге, він спрямований на досягнення ставкою акцизного податку на сигарети її мінімального в ЄС рівня з 2028 р. Встановлення ставок у євро нівелює вплив девальвації національної валюти. По-третє, у законопроєкті враховано усталену та результативну в ЄС практику диференціації ставок оподаткування тютюнових виробів, що дозволить упередити розширення нелегальних ринків тютюнових і нікотиновмісних виробів та бюджетних втрат на рівні щонайменше 30 млрд грн протягом 2025 -- 2028 рр."

Отже, було здійснено ще один значущий крок у напрямку євроінтеграції України, що сприятиме стабільному поповненню бюджету та узгодженню національного законодавства з європейськими стандартами.

Згідно з оцінками Міністерства фінансів України, ухвалення законопроекту № 11090 може призвести до збільшення бюджетних надходжень від акцизів на тютюнові вироби в період з 2025 по 2028 роки, загальна сума яких становитиме приблизно 29 мільярдів гривень. Зокрема, у 2025 році очікується надходження в обсязі 0,6 мільярда гривень, у 2026 році — 5 мільярдів гривень, у 2027 році — 9,4 мільярда гривень, а в 2028 році — 13,9 мільярда гривень.

У листі Міжнародного валютного фонду підкреслюється, що запропонований Міністерством фінансів диференційований підхід до оподаткування сигарет і тютюнових виробів нового покоління (ТВЕН) відповідає рекомендаціям фонду. Зокрема, зазначається: "Для тютюнових продуктів, що використовують електричне нагрівання, ми рекомендували встановити ставку, яка базується на порівнянні з тютюновою базою для цих товарів, пропонуючи діапазон від 45 до 90 євро за 1000 сигаретних стіків. Важливо знайти баланс між фінансовими цілями та цілями в сфері охорони здоров'я. Ваша пропозиція щодо ставки в 72 євро за 1000 стіків у 2028 році відповідає цьому діапазону", - йдеться у документі МВФ, адресованому Міністерству фінансів України.

***

Навіть попри запевнення про відсутність тінізації ринку ТВЕН, підвищення акцизного податку з нового року навряд чи обійдеться без активізації тіньового сектору тютюнового ринку. Адже крім ТВЕН, ринок більшою мірою представлений традиційними сигаретами, які тіньовики вже досить давно навчилися виробляти й реалізовувати. А мінімальна ціна пачки сигарет для вітчизняного ринку -- 127 грн -- вже з 2025 року -- це не жарти.

Отже, для зменшення впливу цього чинника на наповнення бюджету України важливо підвищити роль податкових служб у контролі за легальними постачальниками сигарет, а також активізувати діяльність правоохоронних органів у боротьбі з нелегальною торгівлею. Державні установи повинні уважно стежити за тіньовим сектором тютюнового ринку, щоб не допустити його негативного впливу на фінансові надходження після підвищення акцизних зборів.

Читайте також