Офіс підтримує культурні цінності, де всі колеги на одному рівні і кожен прагне бути частиною команди - розвінчання міфів про робоче середовище.

Конфлікт між керівництвом і співробітниками стосовно умов праці посилюється.
Робота нового часу передбачає пошук балансу між роботою з дому та поверненням до офісу. Боси наполягають на п'яти днях в улюблених чотирьох стінах, працівники тримаються за свої затишні робочі місця, які вони роками облаштовували. Крім того, не хочуть витрачати купу часу на поїздку на роботу і додому, що до 2020 року було сталою нормою. Тож ринок змінився. Як саме - читайте в нашому дайджесті роботи нового часу.
Дослідження, проведене в The Economist, показує, що все визначається культурними аспектами.
"Це не лише про ефективність, - зазначив СЕО Uber Дара Хорошвані, оголошуючи про введення трьох обов'язкових офісних днів на тиждень. - Мова йде про формування культури, яка стане основою для подальшого розвитку Uber". Він не єдиний керівник, який звертається до абстрактних концепцій, закликаючи працівників повернутися в офіси. У січні Amazon зобов'язала своїх співробітників повернутися до традиційного п'ятиденного робочого тижня, як це було до початку пандемії. "Коли люди працюють разом, вони краще обмінюються ідеями", - прокоментував нову політику компанії Енді Джессі, генеральний директор Amazon.
Незважаючи на те, що корпоративна культура є досить абстрактною концепцією, керівники не без підстав стурбовані нею. Дослідження вказують на те, що цінності та норми, які визначають, як співробітники виконують свої обов’язки, взаємодіють і спілкуються, можуть мати значний вплив на інноваційність, фінансові результати та ринкову вартість компанії. Однак чи дійсно примусовий режим роботи в офісі сприяє покращенню корпоративної культури? Аналіз свідчить, що це залежить від того, які саме цінності компанія прагне прищепити своїм працівникам.
Керівництво вважає, що працювати в офісі — це перевага. Спонтанність, яка часто призводить до нових ідей, стає неможливою при дистанційній роботі. Крім того, співпраця між колегами значно знижується. Дослідження, проведене серед 61 000 працівників Microsoft, показало, що віддалена робота в першій половині 2020 року призвела до розподілу компанії та зменшення її динамічності. Це також ускладнює інтеграцію нових учасників команди.
Для вивчення взаємозв'язку між форматом роботи компаній та їх культурою, редакція звернулася до дослідницької компанії CultureX, заснованої Доном і Чарлі Саллів. Вони розробили базу даних, що включає дев'ять індикаторів корпоративної культури, проаналізованих у 900 компаніях, використовуючи дані з сайту Glassdoor, де користувачі залишають відгуки про роботу (з цією інформацією можна ознайомитися за посиланням). Іншим джерелом даних стала консалтингова агенція Work Forward, яка створила Індекс гнучкості — базу даних політик щодо віддаленої роботи. У цьому індексі компанії класифікуються на три категорії: повний робочий день в офісі, гнучкий графік і гібридний формат.
Після аналізу даних стало очевидно, що організації, які вимагають п'ятиденного перебування своїх співробітників в офісі, демонструють вищі показники в категорії "агільність" — здатності швидко виявляти та реагувати на зміни на ринку. "Перебуваючи в офісі, - зазначає Чарлі Салл із CultureX, - ви отримуєте інформацію швидше і з більшою ефективністю, що дозволяє знаходити кращі рішення на виклики зовнішнього середовища".
Однак, за іншими критеріями організації з жорсткою офісною дисципліною демонстрували менш задовільні результати (див. таблицю). Їм були виставлені низькі оцінки з боку власних співробітників за:
Три додаткові показники, які аналізує компанія CultureX, не виявили жодного зв’язку, залежно від типу зайнятості.
Безумовно, аналіз може бути недостовірним. Існує ймовірність, що організації, які не надають великого значення підтримці своїх співробітників та боротьбі з токсичністю в колективі, можуть також ігнорувати запити на віддалену роботу. У будь-якому випадку, результати можуть бути трактовані по-різному.
Компанії, які отримують високі оцінки за свою гнучкість, такі як Nvidia, SpaceX і Tesla, часто практикують неформальні угоди зі своїми співробітниками, вказує Дон Салл, професор Школи управління Слоана при Массачусетському технологічному університеті. Співробітникам пропонують конкурентоспроможну зарплату, відмінні можливості для кар'єрного зростання та різноманітні бонуси. "Однак за це вони жертвують своїм особистим життям", - підкреслює він.
З моменту початку пандемії минуло вже більше п'яти років, і підприємства досі шукають оптимальне поєднання між офісною присутністю та віддаленою роботою. Нещодавно ринок праці почав охолоджуватися, і влада, а також вплив поступово переходять від працівників до роботодавців. У зв'язку з цим керівники все частіше наполягають на поверненні до офісів, намагаючись покращити корпоративну культуру. Це може бути обґрунтованим для компаній, які прагнуть до гнучкості. Проте існуючі дані вказують на те, що за таке рішення доводиться платити іншими аспектами.
Здається, це має відношення до різних очікувань, які існують у чоловіків і жінок стосовно балансу між роботою та особистим життям.
Серед великих компаній Starbucks наразі є останньою, що змушує працівників повернутися з домів до офісів. Мережа кав'ярень з жовтня вимагатиме, щоб співробітники проводили в офісі чотири робочі дні на тиждень. У міру того, як компанії повертають людей на робочі місця, на поверхню спливають різноманітні факти.
Останні офіційні дані зі Сполучених Штатів показують, що на сьогоднішній день 29% працюючих чоловіків виконують свої обов'язки дистанційно, у порівнянні з 34% у 2023 році. Водночас, показник жінок, які працюють з дому, залишився незмінним і становить 36%.
Сухі статистичні дані, на жаль, не надають контексту. Це може бути пов'язано з специфікою професійної діяльності, яку виконують чоловіки. Професорка соціології Бостонського коледжу Вень Фан вважає, що ситуація може змінитися, якщо збільшиться кількість чоловіків на керівних посадах: "Ми знаємо, що менеджери частіше повертаються до офісів у порівнянні з іншими працівниками".
Різниця також може пояснюватись сімейними й гендерними факторами. Фан стверджує, що від жінок більше очікують виконання домашніх обов'язків та догляду за дитиною.
"Чоловіки, як і раніше, прагнуть підніматися кар'єрними щаблями, постійно підкреслюючи свою відданість професії, - зазначає Фан. - Одним із способів продемонструвати свою лояльність до компанії є особистий вихід на роботу в офіс."
Джеррі Джекобс, професор соціології з Пенсільванського університету, провів дослідження, яке засвідчило різницю в ставленні керівників до працівників в офісі та вдома.
"Менеджери вважають, що ті, хто залишився вдома, вибрали шлях материнства," – зазначає він, коментуючи результати опитування. Навіть ті керівники, які не поділяють цю точку зору, ставляться до віддалених співробітників інакше: "Ви ж знаєте, як це працює: якщо не бачиш, то й не думаєш."
Віддалені співробітники можуть бути проігноровані під час підвищення, визнання їхніх досягнень, а також при виникненні нових проєктів та можливостей. Це може негативно вплинути на компанію в довгостроковій перспективі, оскільки зменшує різноманітність ідей та навичок у командах, особливо на рівні управління.
З іншого боку, дистанційна праця відкриває для жінок можливість не лише займатися професійною діяльністю, а іноді навіть отримувати більший дохід, ніж чоловіки. До недавнього часу можливості для жінок у сфері праці були значно обмеженішими.
"Коли жінки отримували пропозицію про нову кар'єру в іншому місті, їм часто доводилося відмовлятися, якщо їхній партнер не міг змінити місце проживання," - зазначає Кейтлін Герсон, професорка соціології в Університеті Нью-Йорка.
Якщо чоловік отримував вищу зарплату, його діяльність вважалася більш важливою. З появою можливості працювати дистанційно, спектр кар'єрних варіантів значно розширився. Соціологиня впевнена, що відмінності між офісною роботою та дистанційними формами можуть виявитися корисними. Принаймні, поки ми продовжуємо над цим працювати.
"Треба переосмислити, що насправді означає рівність серед співробітників," - підсумовує вона.
Цим повинні замислитися роботодавці.
Відповідно до результатів свіжого дослідження, співробітники готові на серйозні компроміси для можливості працювати дистанційно.
Незважаючи на тиск з боку керівництва та вимоги повернення до офісів, співробітники, як ніколи раніше, прагнуть відстоювати право на віддалену працю. Або, принаймні, на гібридний формат. У цій боротьбі вони готові відмовитися від багатьох речей. Компанія Software Finder провела дослідження, яке виявило п'ять захоплюючих фактів про бажання сучасних працівників:
Кожен четвертий опитаний заявив, що на наступному місці роботи працюватиме віддалено, і ніяк інакше. При цьому вони навіть відмовляються розглядати гібридний варіант.
Сім з десяти респондентів в опитуванні визнали, що готові скоротити свої фінансові вимоги, щоб уникнути роботи в цьому офісі. Середній відсоток зниження зарплати, з яким вони готові погодитись, становить 13,4%.
Кожен третій співробітник готовий піти на фінансові втрати і навіть погодитися на зниження зарплати, аби мати можливість працювати з дому.
46% респондентів зазначили, що готові пожертвувати частиною свого відпусткового часу за можливість працювати віддалено, щоб уникнути щоденних поїздок в офіс і назад. Дослідження показало, що 51% учасників відеоконференцій готові обміняти до 10 днів відпустки на можливість працювати з дому.
Майже половина офісних працівників вважає, що за поточної ситуації у світі стає все складніше знайти віддалену роботу. Особливо песимістичні працівники фінансової галузі, яких масово зганяють до офісів.