Новини світу фінансів

Міст Орлівка-Ісакча в Румунії: рішення щодо його будівництва вже прийняте.

Вже понад десятиліття тривають активні дискусії щодо зведення мосту через річку Дунай між українським селом Орлівка та румунським містом Ісакча. За цей час були розроблені різні проекти, проведено численні переговори на рівні урядів, експертів та бізнесменів, проте, як звично буває, коли справа доходила до конкретних дій, плани часто залишались на папері. Але тепер, нарешті, ситуація почала змінюватись! Про це повідомляє видання Facenews. Деталі читайте далі.

Південний вхід до Європи

Будівництво мосту Орлівка-Ісакча через річку Дунай покликане стати частиною великого південного (додаткова альтернатива західному) транспортного коридору й має з'єднати Україну з Європейським союзом через Румунію.

Проект "Південні ворота Європи" був ініційований в Україні під час presidency Віктора Януковича. Він включав не лише зведення автомобільного прикордонного мосту через Дунай, але й прокладку залізничної лінії між Ізмаїлом і Рені, а також розширення дорожньої інфраструктури. На той момент усі потрібні експертизи були завершені, але реалізація проекту була призупинена.

В 2018 році тодішній президент України Петро Порошенко вирішив реанімувати ідею. Під час зустрічі із прем'єр-міністром Болгарії Бойко Борисовим громадськості була презентована інвестиційна пропозиція будівництва мосту через Дунай в районі населених пунктів Орлівка-Ісакча. Порошенко зазначив тоді, що після відкриття мосту - це буде найкоротший шлях, як між Україною та Болгарією, так і на всьому коридорі між Балтикою та Чорним морем.

І дійсно, зараз, щоб проїхати до європейських країн з півдня України, потрібно їхати через Молдову. Це гак більше сто кілометрів. Відповідно, для перевізників це вливається в суттєві додаткові витрати та незручності. Таким чином будівництво мосту з'єднує транспортним коридором не тільки Україну, Румунію й Болгарію, а й відкриває коридор сполучення із Туреччиною та іншими країнами ЄС.

Нещодавно у ЗМІ з'явилась інформація, що українські урядовці разом із зовнішніми партнерами повернулись до ідеї розбудови південного транспортного коридору. Зазначається, що в найближчі роки буде збудоване не тільки залізничне полотно (реалізовуватиме "Укрзалізниця") за Європейськими стандартами, а й можливі ремонт та розширення автодороги Одеса-Рені. Також в рамках розвитку південного транспортного коридору обговорюється й будівництво паралельного автобану Одеса-Рені, який буде набагато коротшим за існуючу трасу й повинен розвантажити транспортний потік.

Згідно з даними, отриманими з урядових джерел, з 2025 року планується запровадження національного проекту, метою якого є створення південного сухопутного коридору для зв'язку з Європою через територію Румунії. Повідомляється, що вже було сформовано міжнародний фінансовий консорціум, який займатиметься фінансуванням та контролем за реалізацією проекту. До складу цього консорціуму увійдуть компанії Vanguard, BlackRock, Європейський банк реконструкції та розвитку (EBRD), Абу-Дабі Інвестиційна влада (ADIA) та інші приватні інвестори.

Крига розтанула: яким стане міст Орлівка-Ісакча?

На сьогоднішній момент відсутня конкретна інформація про те, яким чином буде влаштований автомобільний міст між українським населеним пунктом Орлівка та румунським Ісакчею, а також які витрати на його будівництво. Проте, ми змогли отримати певні деталі, які свідчать про те, що процес почав рухатися вперед — між урядами України та Румунії розпочалася активна робота над реалізацією цього проекту.

Згідно з інформацією з джерел, нова споруда може стати точною реплікою вже існуючого мосту "Нова Європа" (зображеного на фото вище), більш відомого під назвою міст Відін-Калафат. Цей комбінований автомобільно-залізничний залізобетонний міст, що перетинає Дунай між Болгарією та Румунією поблизу міста Відін, має три прольоти та загальну довжину 3598 метрів, з яких 1791 метр проходить над водною поверхнею; висота пілонів сягає 45 метрів. Міст обладнаний чотирма смугами для автомобільного руху, залізничною колією, велосипедною доріжкою та двома тротуарами.

У 2005 році Болгарія уклала угоду з Європейським Союзом на фінансування проекту на суму 225,8 мільйона євро. З цієї суми національне фінансування Болгарії склало 60,8 мільйона євро, яке було частково спрямоване на розвиток прилеглої інфраструктури, що включала чотири розв'язки, 7 кілометрів залізничної колії та 3,5 кілометра автомобільних шляхів. Витрати на будівництво автомобільного та залізничного підходу до мосту в Румунії були покриті за рахунок 57 мільйонів євро з бюджету ЄС та 12 мільйонів євро з румунського боку. Міст був урочисто відкритий 14 червня 2013 року в присутності єврокомісара Йоханнеса Хана, а з 15 червня 2013 року розпочав свою роботу.

У 2023 році, під час форуму "Транспортна інфраструктура як ключовий чинник економічного розвитку", Олександр Кава, заступник міністра фінансів України, висловив думку, що фінансування будівництва мосту може бути здійснене повністю або частково за рахунок Європейського Союзу або Європейського банку реконструкції та розвитку. Він також зазначив, що на той момент тривали переговори з представниками Європейського Союзу.

"Проєкт не дешевий. Але в тій же самій Румунії місяць тому був запущений міст через Дунай в місті Бреіла. Його вартість склала близько 500 млн євро", - додав Кава.

Цей проєкт є найзначнішим інфраструктурним вкладенням у Румунії за останні три десятиліття. Фінансування отримано з Європейського фонду регіонального розвитку.

Міст, що сполучає повіти Бреїла та Тулча, а також встановлює зв'язок між румунськими територіями і Молдовою, є найбільшим підвісним мостом у Румунії та займає третє місце за величиною в Європі. Крім того, він є найвищою конструкцією в румунських межах. Загальна довжина цього мосту становить 1,9 кілометра, і він обладнаний двома смугами для руху в обох напрямках.

"У 2023 році один із чиновників зазначив: 'Ми ведемо переговори з Європейським Союзом. Отже, реалізація проекту на українсько-румунському кордоні може бути частково або повністю профінансована за рахунок фінансування з боку європейської спільноти'."

Що стосується моста через річку Дунай між населеними пунктами Орлівка та Ісакча (Румунія), то його довжина може становити приблизно 800 метрів, а під'їзди до нього можуть сягати 12 км. Однак варто зазначити, що ці дані не є остаточними.

Льодовий затор у питанні зведення мосту розвіяно 18 жовтня 2023 року, коли в Києві відбулося перше спільне засідання Кабінету Міністрів України та Уряду Румунії. У заході взяли участь Прем'єр-міністр України Денис Шмигаль та його румунський колега Марчел Чолаку. За результатами зустрічі прем'єри підписали меморандуми та зробили спільні заяви, спрямовані на покращення транспортної та логістичної інфраструктури між Україною та Румунією.

Внаслідок домовленостей, досягнутих минулого року, Кабінет Міністрів України ухвалив угоду з румунським урядом про зведення автомобільного мосту через річку Тиса на українсько-румунському кордоні в районі населених пунктів Біла Церква та Сігету-Мармацієй (Румунія). За інформацією, отриманою з джерел у Кабміні та Офісі Президента, найближчим часом буде підписано аналогічну угоду щодо будівництва мосту через Дунай між Орлівкою та Ісакчею, і, за попередніми даними, вже знайдено фінансування для реалізації цього проекту.

Щоб підтвердити або спростувати цю інформацію, ми звернулися за коментарем до надзвичайного та повноважного посла Румунії в Україні Александра Віктора Мікули. Він зазначив, що проект будівництва мосту Орлівка-Ісакча є важливим для Румунії: "Цей проект був включений до Генерального плану розвитку дорожньої інфраструктури в регіоні нашого спільного кордону, який був затверджений під час спільного урядового засідання, що відбулося в Києві в жовтні 2023 року".

Посол Румунії в Україні заявив, що рішення про зведення мосту вже ухвалено, і тепер чекають на результати техніко-економічного обґрунтування.

Економічні вигоди від зведення мосту

Фахівці підкреслюють, що відкриття нового стратегічного сухопутного південного коридору до Європи з проходженням через Ренійські ворота стане важливим кроком для стабілізації перевезень і створення ефективної альтернативи західному маршруту. Це значно знизить витрати на подорожі та збільшить обсяги постачання сировини і товарів до ЄС, що позитивно вплине на промисловість та аграрний сектор України, зокрема в північних, центральних і південних регіонах країни.

На сьогоднішній день Дунай біля Орлівки і далі можна перетнути лише човном чи поромом. Це створює багато незручностей, гальмує наш економічний розвиток, і не дає ствердитися Україні як міцній Дунайській державі. До слова, від витоку до гирла Дунай протікає територією 10 держав: Німеччини, Австрії, Словаччини, Угорщини, Хорватії, Сербії, Болгарії, Румунії, Молдови та України.

Міст стане корисним для всіх типів транспорту: легкових автомобілів, вантажівок та залізничних перевезень. Це значно скоротить час в дорозі, адже більше не потрібно буде чекати в чергах чи платити за зайві кілометри на маршруті до Південної Європи. "Транзит через Молдову змусив перевізників долати додаткові 150-170 км та сплачувати за він'єтки", - зазначає представник транспортної галузі. Після закриття портів на початку масштабної війни контейнерні термінали в регіоні Великої Одеси перестали діяти. Найближчий порт, який може задовольнити потреби перевізників, розташований у Констанції (Румунія), всього за 145 км від Орлівки. Вантажівки, що користуються переходом Орлівка-Ісакча, в основному є контейнеровозами, і сьогодні порт Констанца фактично виконує функції українського контейнерного термінала.

Новини про будівництво мосту через Дунай Орлівка-Ісакча викликало неабияке пожвавлення у представників місцевого бізнесу та закордонних інвесторів.

"Ми перебуваємо під великим враженням від ініціативи щодо будівництва мостового переходу Орловка-Ісакча. Це створить можливості для значного збільшення обсягу транзиту товарів між Європою та Україною, що, у свою чергу, позитивно вплине на прибутковість бізнесів у центральних та південних регіонах країни. Міста, такі як Рені та Ізмаїл, отримують новий поштовх для розвитку, перетворюючись на ключові транспортні вузли в новій економічній реальності. У зв'язку з цим зростає попит на портову і складську інфраструктуру, а також перевалочні бази з боку великого та середнього бізнесу, включно із зернотрейдерами, виробниками олії та імпортерами нафтопродуктів. Навіть в умовах війни ми спостерігаємо активізацію інтересу з боку місцевих та іноземних інвесторів, які прагнуть придбати такі активи. Вони усвідомлюють, що після запуску мосту вартість цих об'єктів може зрости в декілька разів", - зазначив представник Торгової палати.

Безумовно, це також позитивно впливає на доходність місцевого населення, збільшує кількість робочих місць, приток інвестицій, і в цілому оживить економічну ситуацію в південному регіоні України. Це будівництво також дасть імпульс й розвитку малому бізнесу в регіоні: швидкий обмін товарами, стоянки для автотранспорту, заклади торгівлі та харчування, різноманітні сервісні послуги і таке ін. Тому з надією будемо спостерігати за будівництвом транспортного коридору і, в завершення, можемо побажати наснаги урядам України та Румунії в реалізації проекту.

Читайте також