Новини світу фінансів

Мета — підтримувати комунікацію. Які перспективи мобільного зв'язку та інтернету в умовах відключень електроенергії?

Чому зв'язок раптово втрачається після появи світла?

80% інтернет-трафіку в Україні працює через фіксовану Wi-Fi-мережу. Та коли вимикається світло, телефони автоматично шукають мобільний зв'язок. І в цей момент кількість користувачів мобільної мережі зростає в десятки разів -- більше, ніж та може обслуговувати. Саме це підвищене навантаження впливає на якість мобільного інтернету під час знеструмлень.

Усі мережі проектувалися з урахуванням стаціонарного живлення, тому під час тривалих знеструмлень підтримати функціонування обладнання на тому ж рівні, що і в звичайних умовах, фактично неможливо, зазначили представники lifecell у коментарі для hromadske.

У період блекаутів рівень зв'язку визначається кількома чинниками, зокрема:

Відповідно до нового розпорядження, до 1 лютого 2025 року оператори зобов'язані модернізувати свої базові станції зв'язку, щоб забезпечити їхню роботу без електропостачання протягом 10 годин, замість попередніх 4 годин.

З 1 жовтня 2024 року за таким стандартом мали би працювати щонайменше 60% базових станцій. З 1 листопада -- 70%, з 1 грудня -- 80%, а до кінця січня 2025 року -- 100%.

Ми звернулися до "Київстар", Vodafone та lifecell з питанням про їх готовність до можливих відключень електроенергії. З'ясувалося, що вони вважають виконання нових вимог у задані терміни неможливим.

У пресслужбі оператора розповіли, що наразі 60% мережі має чотиригодинне резервне живлення, а 40% -- від двох до чотирьох годин. Компанія працює над забезпеченням шестигодинного резервного живлення.

На вересень 2024 року на станціях оператора було встановлено 126 тисяч нових літієвих акумуляторів, які забезпечують їх функціонування протягом чотирьох годин. Крім того, 2300 генераторів підтримують роботу важливих об'єктів мережі "Київстар" у випадку відключення електроенергії.

В оператора запевняють, що всі визначені РНБО критично важливі об'єкти забезпечені потужностями для отримання зв'язку щонайменше протягом трьох діб у разі масштабних блекаутів.

Функціонування провідного "Домашнього Інтернету" підтримується 51 тисячею джерел безперебійного живлення, які були встановлені у 23 тисячах багатоквартирних будівель.

На даний момент "Київстар" приступив до реалізації другої стадії інвестицій у забезпечення енергонезалежності своєї інфраструктури: до завершення року компанія має намір придбати більше 61 тисячі нових акумуляторів для базових станцій, а також 848 промислових генераторів. Серед запланованих заходів – забезпечити 23-25% мережі можливістю функціонувати від генераторів.

У lifecell повідомили, що в них є понад 10 тисяч базових станцій по всій країні. 65% з них уже обладнали резервними джерелами живлення -- генераторами та літієвими батареями, які можуть підтримувати роботу базових станцій упродовж 4-6 годин.

Магістральна мережа "Датагруп-Воля" здатна функціонувати без електропостачання протягом 72 годин.

Незабаром компанія планує отримати постачання ще кількох десятків тисяч акумуляторів. Згідно з оцінками експертів, така кількість дозволить підтримувати функціонування мережі протягом 10 годин без необхідності у стаціонарному живленні.

Базові станції також підключаються до генераторів. Lifecell застосовує як стаціонарні, так і мобільні генератори, а також співпрацює з партнерами. Завдяки живленню від генераторів, можна тривалий час підтримувати функціонування обладнання навіть після розряду батарей.

Що стосується терміну, впродовж якого компанія зможе виконати вимоги для забезпечення роботи мережі до 10 годин під час знеструмлень, то за поточних умов очікують, що проєкт триватиме до кінця 2025 року.

Представники оператора повідомляють, що усі їх базові станції мають резервне живлення, що дозволяє їм автоматично переключатися на батареї під час відключень електрики. Таким чином, під час запланованих відключень Vodafone продовжує забезпечувати послуги як голосового зв'язку, так і мобільного інтернету. Проте вони наголошують, що в умовах тривалих блекаутів на час функціонування кожної окремої базової станції впливають "значно більше факторів, ніж просто наявність певної кількості акумуляторів, здатних живити обладнання протягом 10 годин".

Vodafone забезпечує свої об'єкти батареями нового типу. Як стверджують у компанії, вони набагато краще пристосовані до важких умов експлуатації під час тривалих і частих відключень електропостачання.

На сьогоднішній день встановлено 72,2 тисячі акумуляторів. Це дозволило компанії збільшити запас потужності в 1,5 рази в порівнянні з початком 2024 року. Додатково, наразі очікується прибуття ще 87,9 тисячі акумуляторних батарей.

Vodafone також активно займається придбанням генераторів — на даний момент у компанії налічується 1932 одиниці, що включає як власне обладнання, так і техніку партнерів та клієнтів. У планах на 2024-2025 роки – закупівля ще 250 стаціонарних генераторів та 250 мобільних.

Щоб обладнати всі базові станції, потрібні значні інвестиції. За час повномасштабної війни всі три оператори інвестували в автономність роботи мереж понад 3 мільярди гривень. "Київстар" -- 1,4 мільярда гривень, lifecell -- 1 мільярд гривень та Vodafone -- 1,3 мільярда гривень.

Згідно з інформацією Forbes, придбання тисяч батарей, генераторів та великої кількості пального для забезпечення автономної роботи протягом 10 годин вимагатиме від трьох операторів понад 13 мільярдів гривень інвестицій.

Однак справа не лише в фінансових аспектах. Мобільні оператори надають широкий список труднощів, з якими їм доводиться стикатися на шляху до забезпечення десятигодинного зв'язку:

Фахівці зазначають, що кожному акумулятору потрібно від 4 до 6 годин для повної підзарядки. Що стосується джерел безперервного живлення, їх зарядка займає близько 8 годин.

Якщо відключення електроенергії будуть непередбачуваними — як за кількістю разів, так і за тривалістю — акумулятори просто не зможуть встигати заряджатися.

В "Київстар" зазначають, що технічні фахівці, які займаються підтримкою мережі, стартують свою зміну о п'ятій ранку і "прикладають максимум зусиль для забезпечення безперервної роботи обладнання протягом доби".

"Однак, незважаючи на всю відданість працівників, технічно неможливо підключити до автономних генераторів всі об'єкти телекомунікаційної мережі без винятку. Тому, у випадках масштабних та тривалих відключень електроенергії, компанія змушена визначати пріоритети у забезпеченні електропостачання базових станцій," - повідомили в пресслужбі оператора.

Чи зможуть оператори досягти необхідного рівня енергетичної забезпеченості до 1 лютого, перевіряє Національна комісія, що відповідає за державне регулювання в сфері електронних комунікацій (НКЕК).

Як пояснили hromadske у регуляторі, перевірка відбувається в кілька етапів, і в разі виявлення порушень НКЕК дає можливість операторові усунути їх у встановлений термін (до 30 днів). Потім проводять повторну перевірку -- у разі повторного виявлення порушень НКЕК видає розпорядження про їхнє усунення і також виділяє на це певний час.

У випадку, якщо після третьої перевірки ситуація залишиться незмінною, НКЕК має право накласти штраф у розмірі від 0,1% до 0,3% річного доходу оператора. Це означає, що якщо штраф буде застосовано у 2024 році, його обсяг буде розраховуватися на основі доходу оператора за 2023 рік.

"За невиконання вимог відразу штраф не передбачено. Основна мета усіх заходів державного нагляду -- це забезпечити виконання вимог законодавства, а не виписати штраф. Увесь процес, від початку першої перевірки оператора до часу винесення рішення НКЕК про накладання штрафних санкцій, займає більш ніж пів року, але активно мотивує операторів до виконання норм, визначених державою для забезпечення громадян зв'язком в умовах відключень світла", -- розповіла hromadske керівниця патронатної служби голови НКЕК Богдана Півень.

В період з січня 2023 року до вересня 2024 року Національна комісія з питань електронних комунікацій здійснила 31 позапланову інспекцію постачальників послуг електронних комунікацій.

Наразі є лише один випадок накладення штрафу -- мобільного оператора lifecell оштрафували на 10 мільйонів гривень за невиконання вимог щодо підготовки до блекаутів.

Під час перевірок НКЕК виявила порушення в усіх трьох мобільних операторів, проте під час повторних ревізій з'ясували, що порушення усунули всі оператори, окрім lifecell. Через це регулятор оштрафував оператора на 0,1% доходу за 2023 рік, що й становить 10 мільйонів гривень. Оператор оскаржив штраф у суді, наразі судовий процес іще триває.

Після отримання відповідей від операторів щодо їхньої готовності до блекаутів, ми звернулися до Міністерства трансформації з питанням, чи вважають вони можливим реалізувати цю вимогу.

У міністерстві відповіли, що вказане розпорядження -- це вже третя хвиля вимог, які мають виконати оператори, і попередні два розпорядження оператори реалізували на 100%.

"Цей проєкт з модернізації мереж є надзвичайно амбіційним і великим за міжнародними стандартами. Таке раніше не здійснювалося. Оператори роблять все можливе, щоб відповідати вимогам. Проте існують певні аспекти, які з об'єктивних причин важко реалізувати в установлені терміни. У цих питаннях триває конструктивний діалог між державою та бізнесом", – зазначив Станіслав Прибитько, керівник Директорату електронних комунікацій Мінцифри.

Серед викликів, з якими стикаються оператори, у міністерстві зазначили ті ж труднощі з імпортом генераторів і акумуляторів, а також брак робочої сили, на які вже звертали увагу самі оператори. Це свідчить про те, що діалог між сторонами дійсно відбувається.

Зокрема, парламентарі затвердили постанову, що надає операторам можливість спростити процедуру підвищення потужності електропостачання базових станцій. Це необхідно для ефективної зарядки акумуляторів. На даний момент потужність була збільшена на 33 обʼєктах операторів, а ще 2400 отримали технічні умови для проведення такого підвищення.

Мобільні оператори включили свої вузлові та комутаційні пункти до списку важливих об'єктів, які не підлягають відключенню електрики. Ці пункти є критично важливими для функціонування базових станцій, що забезпечують зв'язком великі регіони.

Також, в даний час у Міністерстві цифрової трансформації ведуться роботи над впровадженням можливості для користувачів повідомляти про проблеми з звʼязком через додаток "Дія". Це дозволить швидше аналізувати отримані відгуки.

Читайте також