Новини світу фінансів

До 2027 року в Україні очікується, що 80-90% банківських операцій стануть цифровими, – Ірина Старомінська, Універсал Банк, – Delo.ua.

Цього разу -- інтерв'ю з головою правління Універсал банку Іриною Старомінською.

Шановна Ірино, згадайте, будь ласка, кілька ключових управлінських рішень, які ви прийняли перед початком російської агресії та в період її активних фаз. Які кроки ви б вжили по-іншому? Які причини вас до цього спонукали?

Коли ми озираємось на минуле, перші місяці війни спливають у пам’яті як час, коли кожне управлінське рішення відігравало вирішальну роль у діяльності банку. Завдяки переходу послуг у цифровий формат, нам вдалося зберегти ліквідність і продовжувати операції навіть у найскладніші моменти.

Ще до початку повномасштабного вторгнення ми працювали над тим, щоб гарантувати безперервність роботи банку за будь-яких умов -- посилили кібербезпеку, розробили плани підтримки ліквідності. Ми змогли уникнути хаосу та забезпечити роботу сервісів у найтяжчі миті.

Наше ключове завдання полягає у забезпеченні безперервного доступу клієнтів до фінансових послуг, і ми з цим впоралися. Мобільний банкінг функціонував належним чином, а відділення продовжували надавати свої послуги населенню.

У 2022 році тисячі клієнтів виїхали за межі країни. Ми маємо технічну підтримку за кордоном для зручності користувачів. Оперативно адаптували сервіси для їхніх потреб: спростили доступ до рахунків, розширили можливості міжнародних платежів, запропонували зручні валютні рішення.

Підтримка команди є ще одним ключовим аспектом. Ми змогли зберегти робочі місця та надати підтримку нашим працівникам.

Ці рішення дозволили нам не лише вистояти в перші місяці війни, а й закласти фундамент для подальшого розвитку, тому я б не робила щось інакше, якщо повернутись у минуле.

Як відрізняється Універсал банк напередодні вторгнення від банку перших місяців великої війни і від банку зараз, на початку 2025-го? Що ви втратили з лютого 2022-го -- в грошах чи активах? І що набули за цей час? Де вдалося заробити чи запустити нові проєкти? В яких регіонах? В які сегменти ринку ви зайшли чи вийшли від початку війни?

-- До початку повномасштабного вторгнення Universal Bank | monobank був стабільним гравцем, впевнено нарощував обсяги кредитування та залучення депозитів. Клієнти активно користувалися банківськими послугами. Наша команда багато інвестувала у технології та розширювала свою присутність на ринку, фокусувалася на технологічних рішеннях.

Початок масштабного конфлікту, зокрема його перші місяці, став справжнім випробуванням для нашої витривалості. У цей час ми стикнулися з втратами в кредитному портфелі, а також у деяких активних і доходних позиціях.

З початку цього року ми успішно модернізували нашу бізнес-модель і розширили сфери діяльності. Ми зосередилися на технологічних інноваціях та зручних фінансових рішеннях. Запровадили нові цифрові сервіси та посилили підтримку для малого і середнього бізнесу.

monobank досягнув понад 9 мільйонів користувачів, закріпивши за собою статус лідера в сфері мобільного банкінгу. Водночас, він суттєво зміцнив свої позиції у сфері цифрового банкінгу.

Які найбільші уроки Універсал Банк отримав за останні три роки?

-- Найбільший урок за останні три роки: цифрові технології -- це не просто конкурентна перевага, а базова умова існування в кризові часи.

Ось ще один урок — про адаптивність. Уміння миттєво реагувати та ухвалювати важливі рішення в критичних ситуаціях може виявитись рятівним.

Інший досвід: криза створює шанси в найнесподіваніших місцях.

Яким чином трансформувався клієнт Універсал Банку з початку повномасштабної війни?

Безумовно, українці зазнали значних змін. Колись банки сприймалися як звичний засіб для проведення фінансових операцій, отримання кредитів чи накопичень. Сьогодні ж багато людей стали більш усвідомленими у питаннях фінансів. Конфлікт змусив клієнтів більш ретельно ставитися до своїх фінансових ресурсів, планувати витрати та глибше розуміти різноманітні фінансові продукти.

У 2022 році цифровізація отримала значний імпульс. Наші клієнти високо оцінюють швидкість та зручність мобільного банківського обслуговування. Спостерігаємо за тим, що навіть ті, хто раніше надавав перевагу класичним відділенням, тепер все частіше обирають для своїх платежів цифрові рішення.

Бізнес-клієнт також зазнав змін, оскільки численні компанії змушені були переїжджати та пристосовуватися до нових умов. Проте малий та середній бізнес виявився ще більш активним, оскільки багато людей, опинившись без роботи, почали розвивати власні підприємства.

З'явилася нова категорія споживачів. Українці, що емігрували, активно користуються послугами українських банків, здійснюючи перекази додому та відкриваючи валютні рахунки.

Основним чинником, що є спільним для всіх нас сьогодні, є здатність до адаптації. Наш клієнт став більш орієнтованим на цифрові технології та соціальну відповідальність.

Які подальші кроки? Яким чином ви оцінюєте майбутнє ринку, в якому функціонує Універсал Банк?

Кількість цифрових рішень у банківському секторі продовжить зростати. Очікується, що колаборації стануть ще більш поширеними, а штучний інтелект знайде нові застосування у фінансовій галузі. Особливо захоплюючим буде спостерігати за розвитком open banking, а також за тим, як функціонуватим миттєвий платіжний механізм та інші інноваційні рішення, які незабаром вийдуть на ринок.

Очікуємо регуляції криптовалют. Також багато перспектив відкриватиметься у сегменті малого і середнього бізнесу.

Прогнозую, що до 2027 року від 80% до 90% фінансових транзакцій в Україні стануть цифровими. Очікується поява нових учасників на ринку.

Читайте також