Чи існує ризик паливної кризи в Україні та які чинники впливають на вартість бензину: експертна думка Сергія Куюна.

Ринок пального в Україні за останні три роки зазнав кардинальних змін - нові маршрути, нові постачальники, нові виклики. Ціна бензину на заправках наразі - це не просто цифра, а відображення курсу долара та світових ринкових процесів.
Як працює ринок пального України та чому вартість літра бензину змінюється - в бліц-інтерв'ю РБК-Україна розповів директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн. Про це повідомляють Контракти.UA.
Які ключові чинники в даний час формують ціни на бензин та дизельне паливо в Україні?
Протягом багатьох років основні фактори залишаються постійними. Перший з них - зовнішній. Наша країна є імпортером нафтопродуктів, які постачаються до нас з різних куточків світу. На піку 2023 року, здається, на ринку було представлено пальне з більш ніж 25 країн. Відповідно, закупівлі здійснюються за світовими цінами, що є ключовим фактором.
Другий фактор – це валюта. Оскільки паливо є імпортним товаром, курс валюти безпосередньо відображається на ціні в гривнях.
Іноді на ситуацію впливають різні внутрішні фактори, такі як попит, зміни в податковій політиці тощо. Проте це, як правило, специфічні випадки. Наприклад, сезонні коливання. Зазвичай навесні я цікавлюсь, як це може позначитися на цінах, адже розпочинається посівна кампанія.
Якщо проаналізувати зміни цін на паливо в весняний або осінній період, можна помітити, що зростання і зниження цін відбуваються приблизно в рівних пропорціях. Проте внутрішні ціни завжди були пов'язані з тенденціями на міжнародних ринках.
Які трансформації зазнав український ринок пального протягом минулого року, зокрема в аспектах імпорту, логістичних процесів і запасів?
З 2022 року ринок зазнав суттєвих змін. Якщо говорити про джерела постачання, то ситуація кардинально змінилася: на місце домінування Росії та Білорусі прийшли поставки з європейських країн, через які паливо надходить в Україну з різних куточків світу. З'явилися навіть нестандартні постачальники, такі як Сполучені Штати, де дизельне паливо постачає мережа UPG. За останні три роки були імпортовані матеріали з Кувейту, Саудівської Аравії, Канади та скандинавських держав. Отже, першим і найзначнішим зміною стало переосмислення географії постачання.
По-друге, питання логістики. Раніше ми отримували всі вантажі залізничним транспортом із Росії та Білорусі, але тепер пальне доставляється водними шляхами, бензовозами та залізницею. Хоча залізниця все ще займає провідну роль, її частка зменшилася з 100% у 2021 році до приблизно 40%.
Автомобільним транспортом або бензовозами взагалі ніхто не імпортував, а у 2022 році частка цих постачань була понад 50%.
За остання три роки ця нова система постачань встигла еволюціонувати. Зокрема, відбулася кристалізація ключових постачальників. Тобто якщо у 2022-2023 роках купували де тільки могли, бо був дефіцит, висока ціна, а відповідно економічно проходило все. Але по мірі того, як ринок наповнився пальним і навіть з'явився профіцит, почали виживати найсильніші.
Найбільша конкурентоспроможність на ринку пального належить тим, хто знаходиться ближче географічно. Логістика відіграє вирішальну роль. У 2024 році відбувся процес укріплення постачальників: тепер бензин нам постачають вже не 20 країн, а фактично лише чотири - Румунія, Польща, Литва та, в незначних обсягах, Німеччина.
По дизельному пальному, в принципі, те ж саме. Тобто домінує Польща, Румунія, дещо йде зі Словаччини, багато приходить з Півдня - Греція та Туреччина.
Отже, закупівельні ціни більше не містять спекулятивного елемента, а кількість постачальників зменшилася до найнижчого рівня.
Логістична система також зазнала значних змін. З 2022 року спостерігається суттєвий ріст залізничних перевезень. Це стало можливим завдяки вдосконаленню прикордонної інфраструктури, зокрема, створенню пунктів для переливу пального з європейських цистерн в українські. Збільшено потужності, сформовано парк вагонів, до якого входять як європейські, так і українські цистерни, а також забезпечено синхронізацію роботи залізничників з різних країн.
І тому цей більш дешевий та продуктивний транспорт повернув собі втрачені позиції в імпорті пального. Одночасно втратили свою вагу бензовози, перевезення якими найбільш дороге.
Саме цим був характерний останній рік.
- А яка ситуація із запасами?
Ситуація є цілком прагматичною: ніхто не накопичує запаси. Увесь товар перебуває "в русі", оскільки противник контролює нафтобази.
Трагедії у відсутності запасів немає. Сформований такий транспортний парк і така транспортна інфраструктура, що будь-який обсяг пального ринок може привести в самі стислі терміни. Не буде перебільшенням сказати, що транспортних потужностей вистачить на постачання вдвічі більших обсягів, ніж ми споживаємо.
- Як впливає ситуація на світовому ринку нафтопродуктів на ціни в Україні?
Вона має прямий вплив, адже саме за такими цінами ми будемо отримувати пальне. Проте, якщо ми звертаємося до прогнозів, то це справа досить невдячна. Мабуть, не помилюся, якщо скажу, що за останні три роки більшість аналітиків зазнали невдачі у своїх прогнозах.
Найбільш запамяталось, як напередодні запровадження Європою ембарго на імпорт нафти та нафтопродуктів з Росії багато хто прогнозував колапс та злет цін. А що по факту? Ціни не просто не зросли, вони впали, бо всі готувались і привезли дуже багато пального, яке в подальшому обвалила ринки.
Існує безліч подібних складних ситуацій для аналітиків. Встановлення цін на енергетичні ресурси є надзвичайно заплутаним процесом, оскільки на нього впливають економічні, політичні та навіть природні чинники, які вкрай важко спрогнозувати одночасно.
Яким чином курс долара впливає на формування цін на паливо?
Відзначу, що кожен гривневий коливання курсу долара відповідає приблизно 80 копійкам у вартості бензину або дизельного пального.
Світовий ринок нафти та нафтопродуктів функціонує в доларах США. Однак в Україні акциз на пальне сплачується в євро, що означає, що курс євро також має певний вплив на ціну, хоча цей вплив не є таким значним.
- Чи є ризик паливної кризи або дефіциту влітку 2025 року?
Це абсолютно неможливо. Це, напевно, один з небагатьох випадків, коли можна з повною впевненістю заявити.
Тому що була розроблена така транспортна інфраструктура, яка може доставити пально вдвічі більше, ніж нам необхідно. Кількість бензовозів зросла в чотири рази з 2021 року, і це тисячі автомобілів. Логістика залізничних перевезень стала значно ефективнішою. Транскордонна інфраструктура є дуже міцною та розгалуженою. Всі системи функціонують злагоджено і без збоїв.
Сформувалися нові джерела постачання. Чому відбулася криза у 2022 році? Однією з причин була невизначеність у діях на європейському ринку. Лише компанія ОККО почала активно шукати можливості на Заході, тоді як інші підприємства продовжували орієнтуватися на постачання з Сходу та Півночі, зокрема з Росії та Білорусі.
Окрім цього, в Європі неможливо просто прийти на нафтопереробний завод або до трейдера і попросити: "Дайте мені пальне". По-перше, тебе там не чекатимуть. По-друге, ти пройдеш через численні перевірки. Це включає в себе банківські та корпоративні комплаєнси. Процес є складним і займає чимало часу.
На сьогоднішній день це вже реалізовано. В будь-який момент ти можеш розширити своє замовлення і швидко отримати його.
- Які прогнози щодо цін на бензин і дизель до кінця літа/року?
Прогнозування — це надзвичайно складна задача. Все навколо стрімко змінюється. Завтра Трамп може прокинутися в поганому настрої, і ціни знову піднімуться до небес.
Якщо розглядати ситуацію в загальному контексті, не спостерігається ознак підвищення цін на нафту. На ринку існує надлишок сировини та пального. У Європі, зокрема, спостерігається велика кількість бензину, що призводить до його надвиробництва і зниження цін. Через це деякі нафтопереробні заводи вимушені закриватися.
На мою думку, найближчі кілька місяців обіцяють бути досить спокійними, без різких коливань.
- Чи можуть нові удари по інфраструктурі вплинути на забезпечення пальним?
- Ні. На відміну від енергетичної системи, яка має крупні вузли (ТЕС, ГЕС тощо) і через те є вразливою, система нафтопродуктозабезпечення максимально децентралізована. Якщо раніше такими вузлами були нафтопереробні заводи, або великі нафтобази, то їх сьогодні немає. І це те, що бажано зробити і в енергетиці.
Нагадуємо, що в травні 2025 року в Україні спостерігалося зниження роздрібних цін на бензин, дизельне паливо та автогаз. Згідно з даними моніторингу "Консалтингової групи А-95", на 30 травня 2025 року середні роздрібні ціни становили: 54,56 гривні за літр бензину А-95 (зниження на 0,25 гривні за місяць), 53,54 гривні за літр дизельного пального (зменшення на 1,00 гривню), а автогаз коштував 35,32 гривні за літр (зниження на 0,49 гривні).
У квітні Національний банк України оновив свій прогноз щодо зростання цін на паливо в країні на поточний рік, знизивши його внаслідок падіння цін на нафту. Банк покращив свої очікування, зазначивши, що до кінця 2025 року зростання цін на паливо складе 1,2%, тоді як у січневому прогнозі ця цифра становила 13,5%.